Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Lite äckelbra och knäpp"

Publicerad: 25 Maj 2011, 04:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Med drygt tre veckor kvar till Cannes Lions inleder Dagens Media nedräkningen och låter tre kreatörer sia om vilka kampanjer som vinner.


Jenny Åberg Hüttner, creative director Pool

Vilken svensk reklam bör belönas?

– Jung von Matts ”Mini Getaway”, en engagerande kampanj som dessutom är nytänkande och får ut maximalt av mobilen som mediekanal.

Någon internationell reklam som sticker ut?

– B-Reels ”The Wilderness Downtown”, perfekt kampanj för Google Chrome. Teknisk, snygg, smart och vacker. Skittles ”Lick the Rainbow” – den gjorde intryck, lite äckelbra och knäpp. Och sedan den klassiska reklamfilmen för Volkswagen Passat, med lilla mini-Darth Vader.

Ska du till Cannes i år?

– Nej, jag ska vara med min man och mina barn. Om vi inte blir nominerade såklart!

Rebecka Osvald, copywriter Garbergs

Vilken svensk reklam bör belönas?

– ”Magnum Pleasure Hunt” som Lowe Brindfors gjort tycker jag är fantastiskt bra.

Någon internationell reklam som sticker ut?

– ”The Tippexperience” av franska Buzzman. Både den och Magnum-kampanjen använder nätet på ett överraskande och smart sätt som man inte kan låta bli att interagera med.

Ska du till Cannes i år?

– Nej, inte vad jag vet just nu i alla fall.

Monica Born, copywriter Åkestam Holst

Vilken svensk reklam bör belönas?

– Jag tror att B-Reel kommer att belönas för ”The Downtown Wilderness” för Arcade Fire och Google Chrome. Vilket fantastiskt coolt sätt att berätta om Google Chromes tjänster. Det är reklam man gärna sprider vidare och jag får rysningar av den. Hoppas att den vinner stort!

Någon internationell reklam som sticker ut?

– Världsnaturfonden i Tyskland har skapat ett ”grönt pdf-format” under devisen ”Save as WWF, save a tree” då formatet inte går att skriva ut. Det är en smart och enkel tankeställare om att inte slösa på naturresurser i onödan.

Ska du till Cannes i år?

– Nej, det blir en resa till kompisars bröllop på Mallis istället.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.