Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Lindex slåss mot bröstcancer

Publicerad: 15 september 2010, 10:33
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Lindex lanserar snart sin första kollektion med en internationell designer. Narciso Rodriguez står bakom Pink Collection, som marknadsförs med en viljestark Carmen Kass.


Ämnen i artikeln:

Lindex

Den svenska lågpriskedjan H&M har gjort det gång på gång, senast med franska Lanvin. Nu hoppar Lindex också på trenden att samarbeta med högprofilerade, internationella gästdesigners. Den 1 oktober lanseras Lindex Pink Collection, signerad Narciso Rodriguez. 10 procent av försäljningsvärdet går till Cancerfonden och bröstcancerforskning.

– Designsamarbeten är ganska vanligt och en ”win win”. För vår del är kopplingen till bröstcancer jätteviktig. Vi har engagerat oss länge i Rosa bandet eftersom nästan alla våra anställda är kvinnor och våra kunder är kvinnor, säger Johan Hallin, marknadsdirektör för Lindex.

Varför valde ni Narciso Rodriguez? – Han brinner för bröstcancerfrågan och är en designer som hyllar den kvinnliga kroppen genom kroppsnära design. Dessutom tänker han mycket på insidan i sin design och det ger produkterna en bra känsla.

Hur marknadsför ni kollektionen?

– Carmen Kass är modell igen, men hennes uttryck skiljer sig. Hon har mer attityd. Temat är ”Pink Collection fighting breast cancer” och hon utstrålar att nu ska vi kämpa tillsammans.

Vilka kanaler?

– Våra butiker och skyltfönster är en fantastisk kanal, som vi stöttar med tidningsannonser, on-line media och viss utomhusreklam. På webben går vi mer på djupet och presenterar Narciso Rodriguez som person. We Are Group gör reklamen och Starcom är mediebyrå.

Ni har gjort en varumärkesresa de senaste åren, vad är utmaningarna nu?

– Ja, och nu är vi mitt inne i en internationell expansion. Vi finns i tolv länder och tänker fortsätta att växa. Utmaningen är att all marknadsföring än mer måste fungera både på kort och lång sikt, både stärka varumärket och driva försäljningen.

Nämn en kampanj som du önskar att du stod bakom!

 – Ikeas öppningskampanj i Malmö. Det var en enkel idé som ändå var nyskapande och fick snabb spridning genom användandet av Facebook på ett smart sätt.

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

Lindex

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev