Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

LG sponsrar musikgrupp

Publicerad: 14 April 2010, 07:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

LG står för finansieringen när tjejgruppen Love Generation ska lanseras som de nya stjärnorna på musikhimlen.


– Det här är vårt största mediesamarbete i år, säger Lottie Funck Ekelund, nordisk varumärkeschef på LG.

I höstas gjorde fyra bolag gemensam sak och drog igång projektet Love Generation. LG skjuter in pengar, MTG står för medieutrymme, Sony Music distribuerar och Peter Swartlings skivbolag LMG producerar tillsammans med stjärnproducenten Redone, som bland annat har Lady Gagas hittar på sitt cv. Tillsammans siktar de på att förverkliga fem utvalda tjejers drömmar och samtidigt stärka sina varumärken och driva på sin affär.

– LG letade efter kreativa samarbeten och MTG hade en spännande idé tillsammans med LMG, men saknade en finansiär. Tillsammans har vi skapat ett band som LG:s målgrupp kommer att gilla, säger Joakim Antelius, kreativt ansvarig för LG på mediebyrån Mindshare.

Hänger namnen LG och Love Generation ihop?

– Det var en slump. Vi skulle aldrig ha föreslagit det själva, men vill heller inte ändra på ett befintligt, bra namn.

Det är inte första gången som LG sponsrar drömmar. Det ligger i linje med LG:s devis ”Life’s Good”, som handlar om att hjälpa konsumenter att få ut det mesta av livet.

– Projektet ligger väldigt nära vårt varumärkeslöfte och något som vi kan utnyttja i marknadsföringen av LG:s varumärke och våra produkter. Speciellt för mobilerna som har en ung målgrupp, säger Lottie Funck Ekelund.

Love Generations medlemmar ska använda LG:s produkter under resan mot toppen. LG ska också jobba mycket med pr och sociala medier för att stötta både gruppen och LG.

– I maj gör vi en stor mobillansering och då kommer vi att använda Love Generations första hitlåt och bilder på gruppen, säger Lottie Funck Ekelund.

Love Generations medlemmar valdes ut efter en videocasting på projektsajten Lovegeneration.se, som sedan lyftes fram i MTG:s NRJ och TV6.

– Det här är ett sätt för LG att närma sig målgruppen på ett personligt sätt där musiken och bandet blir mediet och budskapsbäraren, säger Joakim Antelius.

Om allt går enligt plan medverkar Love Generation på MTG:s sommarfestivaler NRJ in the park och Rix FM Festival. Gruppen ska marknadsföras också med en stor reklamkampanj som bland annat ska gå i MTG:s kanaler.

– Love Generation är ett långsiktigt samarbete. Ambitionen är att gruppen ska vara större än Sverige om ett år, men det är viktigt att både tjejerna och övriga i projektet känner sig nöjda på vägen, säger Joakim Antelius.

One står för LG:s pr och Tank Y&R är reklambyrå.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.