Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

LED-tavlor in i hockeyarenorna

Publicerad: 1 September 2011, 07:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

I år går LED-skärmarna in på bred front i svensk elithockey. Elitserien drar igång den 13 september och klubbarnas försäljningschefer kämpar nu med att sy ihop de sista sponsringsaffärerna.


Sponsortrycket är högre än någonsin i år. En undersökning från Sponsor Insight visar att Elitserien är landets populäraste liga och att populariteten ökat med 3 procentenheter jämfört med föregående år.

LED-skärmar är den nya heta trenden. Linköping har investerat i totalt 40 meter LED-yta som ska löpa runt sargen på insidan av plexiglaset. Frölunda har gjort det samma.

– Gamla banderoller är på väg ut. Med de digitala tavlorna får vi plats med fler annonsörer och kan byta budskap från minut till minut. Något som ökar våra sponsorintäkter, säger Magnus Philipson, försäljningschef för Frölunda.

En annan viktig aktivitet bland elitklubbarna är att förstärka själva matchevenemnaget. När Hockeyligan 2009 skrev ett tv-avtal, som enligt flera bedömare är värt cirka 1,2 miljarder kronor, med TV4-gruppen så jublade klubbarna.

Men när alla Elitseriematcher sändes på tv och fansen valde att stanna vid tv:n istället för att gå till arenan, dog munterheten. Frölunda kallar sin satsning ”bättre än tv” och hoppas i år kunna göra både fans och sponsorer nöjda. 

– Upplevelsen ska starta redan när man kommer in i arenan. I år har vi bland annat förstärkt själva musik- och ljusarrangemanget när spelarna kommer in på isen, och vi har ett ”fans corner” där man kan prata med spelarna och få autografer.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.