Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Låtom oss omfamna ångesten

Publicerad: 12 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01


När någon ber mig att beskriva den rådande sinnesstämningen bland folket i medie- och kommunikationsindustrin brukar jag sammanfatta det hela med ordet ”ångest”.

Mediebolagens personal har ångest. Byråernas medarbetare har ångest. Marknadscheferna har ångest. Jag har ångest. Alla har ångest.

Och jag betraktar denna stora, kollektiva ångest som något i grunden väldigt positiv. För den säger åt oss att något är fel och att vi behöver göra något åt det. Vi har skjutit saker på framtiden – på vissa håll begravt huvudet några mil ner i sanden – men har nu kommit till en punkt där vi måste agera.

Ur ångesten föds innovationer, förändringskraft och nytänkande – allt det som behövs just nu. Låtom oss alla omfamna den.

Och när någon ber mig beskriva Dagens Media, brukar jag förklara att vi någonstans ska vara en stabil vän att hålla i handen när ångesten kommer krypande.

Vi ska finnas där och peka ut viktiga skeenden och förändringar, berätta om nya produkter och tjänster, sammanföra människor som behöver prata med varandra, avslöja vad konkurrenterna pysslar med, lyfta fram goda exempel att inspireras av, berätta om spännande möjligheter, och så vidare.

Vi gör det på event som CMO Executive Day (25 maj) och Content Marketing-dagen (10 juni), genom att rapportera de viktigaste nyheterna varje dag på dagensmedia.se, samt via tidningen som du just nu läser.

I det här numret berättar vi bland annat om möjligheterna med Periscope och den nya heta trenden med livesändningar i sociala medier (s. 14-15). Vi skriver om annonsörernas utmaningar med programmerade köp (6), om vad som kännetecknar framtidens vinnande varumärken (22), om techboomen bland medierna (16-17) samt om mediebyråernas framtid (22-23).

Men framförallt vill jag lyfta fram forskaren Erik Modigs text på sidorna 24-26. Erik Modig, som också har en blogg på dagensmedia.se, är en av Sveriges vassaste tänkare inom medier och marknadsföring. I en ny artikelserie ska han sammanfatta sina insikter från sin senaste bok om effektiv kommunikation. Den första artikeln handlar om The Big Idea och jakten på en metamodell för kommunikation.

I nästa utgåva ska vi fördjupa oss i content marketing. Jag deltog nyligen – som många gånger tidigare – i Guldbladets jury som utser Sveriges bästa contentprodukter.

Jag såg mycket som var fantastiskt bra – men också en stor bristvara. Mer om det den 27 maj.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.