Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Lars Dahmén om nya jobbet

Publicerad: 17 Augusti 2011, 08:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

I oktober börjar IDG:s vd Lars Dahmén på sitt nya jobb som vd för SDS-koncernen. För Dagens Media berättar han om känslan att lämna IDG efter 24 år och de utmaningar Sydsvenskan står inför.


Ämnen i artikeln:

IDGSydsvenskan

Efter många spekulationer blev det så klart i maj i år. Lars Dahmén, som började karriären som reporter på IDG och sedermera blev vd, ersätter Johan Ståhl som vd över SDS-koncernen.

Han behövde inte tänka två gånger innan han tackade ja.

– Jag kände direkt att det här var en jättespännande utmaning som skulle passa mig. Möjligheten att få jobba med en så stark och etablerad tidning som Sydsvenskan gjorde att det kändes som helt rätt steg att ta.

Hur känns det att lämna IDG efter 24 år?

– Just nu känns det smått overkligt. Att lämna efter så många år är ett stort steg, men känns helt rätt. IDG är ett fantastiskt företag och jag har verkligen stortrivts, men jag har gjort allt man kan göra här och det är ett bra läge att lämna över.

Vad kommer du sakna mest med IDG?

– Alla smarta och duktiga personer förstås. Och den tillfredställelse det är att få vara med från starten och bygga upp starka produkter. Men jag är nog inte en person som tittar bakåt och saknar saker.

Vad är det första du ska göranär du kommer till det nya jobbet?

– Träffa medarbetarna och verkligen sätta mig in i alla delar av verksamheten.

Vilka utmaningar står Sydsvenskan inför?

– Det är ingen hemlighet att ekonomin är lite ansträngd och det ska vi ändra på. Jag har respekt för utmaningen, men med de starka produkter och den fantastiska lokala dominansen Sydsvenskan har så ska det inte vara någon omöjlighet.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

IDGSydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.