Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Läkerol storsatsar

Publicerad: 11 juni 2009, 05:36
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:32

Läkerol rullar ut sin största reklamsatsning någonsin med siktet inställt på en föryngrad målgrupp. Två kampanjsajter, sms-tävlingar och sampling tillsammans med TV4:s ”Idol” är några ingredienser i upplägget som pågår året ut.


Marknadsledande Läkerol har lojala konsumenter som köper halstabletterna ofta – men de börjar bli för gamla.

– Vi vill självklart behålla våra nuvarande kunder, men vi måste se om vårt hus. Målet nu är att aktivera och bygga kännedom hos 15- till 25-åringarna, säger Catarina Englund, marknadschef för Läkerol på Leaf.

Läkerol har lanserat flera nya produkter som vänder sig till en yngre publik – de större tabletterna ”Giants” och nya Classic-smaker som Ice Mint och Pomegranate. Nu möter Leaf även konkurrenterna Wrigleys och Cadbury på tuggummimarknaden. Läkerol Chewing Gum lyckades knipa en marknadsandel på över 10 procent på Statoil och Coop under förlanseringen.

Parallellt med tuggummilanseringen kör Läkerol en varumärkeskampanj för samtliga produktkategorier genom ett samarbete med ”Idol”.

– ”Idol” är ett sätt att nå en yngre publik, samtidigt som vi når brett. ”Idol” passar också bra med vår payoff ”Makes people talk”, på svenska ”Gör din röst hörd”, säger Catarina Englund.

De två kampanjspåren skapar ett jämnt medietryck som startar under försommaren och pågår året ut.

– Vi gör vår största mediesatsning någonsin. Det är en rikstäckande 360-graderslösning i butik, tv, internet, utomhus, i mobilen och med ett stort samplingsprogram, säger Catarina Englund.

Eftersom fjolårets huvudsponsorer Blocket, Hitta.se, Tele2 och Dustin fortsatte med ”Idol” i höst valde Läkerol att bli officiell partner. Varumärket aktiveras under auditions, roadshows och veckofinaler med logotyper, sampling, event och sms-tävlingar. Alla som sökte till ”Idol” kunde till exempel tävla via sms om en halvtimme med röstcoach. Under veckofinalerna får alla på plats en goodiebag och chans till ett större pris genom sms-tävlingar. Leaf hoppas på så sätt att nå omkring 100 000 människor och indirekt tre till fyra gånger så många. Varumärket syns även i reklambrejken och på ”Idol”-webbarna.

– Ingen av våra tidigare partner har tagit ett så stort grepp kring aktiveringen som Läkerol, säger Håkan Rossberg, konceptchef på TV4.

För att nå unga som inte ser på tv blir det även två stora webbkampanjer med tävlingar, banners och virala upplägg – en för tuggummit och en för ”Idol”-samarbetet. McCann Malmö är reklambyrå och Maxus står bakom mediestrategin. Webbyrå är 040 och King Edvard har producerat filmerna.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.