Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

”Lägg inte all tid på själva pluggandet”

Publicerad: 19 Februari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:54

Sex branschprofiler levererar sina bästa tips – och berättar hur de själva gjort karriär.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmLinda WaxinDDBVolontaireEdelmanVisit SwedenMECGarbergsDaniel Collin

Linda Waxin, Vd, Edelman, ordförande i Komms pr-grupp

Mitt bästa råd:

– Att fatta att utbildningen i sig är viktig men inte avgörande, det är självförtroendet du skaffar, lusten du känner för det du gör och människorna som vill pusha för dig. Så lägg inte all din tid på själva pluggandet. Var en person som folk vill jobba med. En akademisk utbildning i botten ger en bra grund för att ta sig an problem smart, och en vidareutbildning i nära samarbete med verkligheten, som Berghs eller Hyper Island, ger dig verklighetsuppfattning och nätverk.

Min utbildning:

– Jag har en dubbel examen, en kandidat i mediekommunikation och en i företagsekonomi. Innan jag körde universitetsracet var jag i New York och blev diplomerad i internationell marknadsekonomi, jag var 19, det var kul. Men jag jobbade mycket under pluggtiden och hade de sista två åren en egen liten låda där jag jobbade nästan gratis åt andra pr-konsulter för att lära. Jag har inte väntat på att andra ska föreslå att jag ska sitta med i ledningsgruppen eller ta större ansvar, jag har föreslagit det själv och sedan levererat. Jag har dragits till människor med talang och lärt mig av dem. Framför allt har jag vågat plåga mig själv med att jobba utanför min bekväma zon. När chanserna har kommit, som till exempel vd-jobbet på Edelman som jag blev tillfrågad om när jag bara var 30, har jag varit ärlig med vad jag kan och inte kan och sett till att skaffa mig människor runt omkring mig som är vassa på det jag inte fixar.

Daniel Collin, Vd, MEC (Mediaedge CIA)

Mitt bästa råd:

– Var nyfiken, men var aldrig fullärd. Jag tycker att man ska lägga tid och eftertanke på att definiera vart man vill och sätta upp ett mål och delmål. Sedan brukar vägen falla sig naturligt. Man kanske får ta omvägar och inte alltid gå rakaste vägen, men det ger bara mer erfarenhet.

Min utbildning:

– Jag har läst marknadsekonomi på Berghs. Jag tycker att man ska välja det där lusten finns, då går det lättare att lära sig. Jag tyckte att påverkanslära var väldigt intressant och valde en bredare och djupare utbildning istället för till exempel copywriter. Utbildning är väldigt viktigt, inte bara för formalia, för att visa att man har gått en utbildning, utan för vad man lär sig. Genom att utbilda sig tar man en genväg istället för att uppleva allt.

Ann Ystén, Vice vd, DDB

Mitt bästa råd:

– Det är bra att ha en generell bas, en bred utbildning, och sen kan man ta olika vägar. Man vet aldrig vad man vill göra längre fram, det är en gissningslek. Sen måste man våga prova nya grejer och hela tiden vilja framåt, och man kan alltid plugga om. Man ska ju hålla på att jobba hela livet och det är ett långt liv. Det kan tändas nya facklor på vägen och komma upp nya intressen som man vill följa upp, och då är det bra med en bred bas.

Min utbildning:

– Jag har läst till civilekonom och jurist på Uppsala universitet. Jag avundas dem som vet vad de vill göra när de är 20. Jag hade ingen aning om att jag skulle brinna för reklam. Jag tror att vi är många som inte hade en susning. Jag kom på att jag brann för reklam när jag jobbade på Pripps, på kundsidan, och kände att det blev mer företagsledning och mindre reklam. Då var jag 29 år.

Mia Clase, Copywriter och senior kreatör, Garbergs

Mitt bästa råd:

– I valet av karriär är det så klart att föredra att välja med hjärtat, det är då man kan bli framgångsrik på sikt. Jag har funderat mycket på det här med karriär och vad att vara framgångsrik egentligen betyder. Det finns en stress att göra en snabb karriär och jobba på en creddig byrå, men jag tycker att det viktiga är att få möjlighet att jobba med spännande uppdrag och att ha riktigt kul på jobbet. Jag vill tona ned stressen.

Min utbildning:

– Jag valde Berghs, det var den enda copyutbildningen som fanns 1998. När jag utbildade mig var det väldigt stökigt på Berghs och jag såg skolan snarare som en social inkörsport som jag har nytta av ännu i dag, än ett lärosäte. Det jag njöt av var praktik­perioderna, det är en möjlighet att hitta mentorer. Min riktiga utbildning fick jag först när jag fick mitt första jobb på Garbergs. Där stannade jag i två år innan jag bytte till Storåkers. Ibland kan man behöva byta jobb för att komma vidare i karriären och inte fastna i juniorrollen, som många får när de kommer direkt från skolan.

Maria Ziv, Delägare, Ziv Communications, före detta marknadschef, Visit Sweden

Mitt bästa råd:

– Gör ordentligt med research om utbildningen innan och ta reda på andra personer som har gått samma utbildning och prata med dem. Då får du en känsla av hur det är på riktigt. Det är lätt att bli förblindad av reklamen för skolorna, de är bra på kommunikation. Innan man gör sitt val tycker jag att man ska läsa på och fundera på vad man attraheras av. Man måste vara passionerat intresserad av ämnet. Många blir logiska i sitt val, men man måste hitta sin egen passion.

Min utbildning:

– Jag gick direkt från gymnasiet till universitetet där jag pluggade till civilekonom med finansiell ekonomi som inriktning. Sen läste jag en Master of Business Administration i Kanada. I Nordamerika är de duktiga på kommunikation och marknadsföring så jag fokuserade på det när jag var där. Jag har inte gått några ytterligare kommunikationskurser här i Sverige, jag har lärt mig på jobbet. Jag sätter mig gärna i situationer där jag inte kan allt och får på så sätt nya erfarenheter. Jag läser också mycket på nätet. Tidigare var kunskap och information makt, något man höll på, men idag är det istället en form av status att kunna dela med sig av sin kunskap. Det finns mycket att lära sig från andra via böcker, bloggar och social media.

David Orlic, Creative director, Volontaire

Mitt bästa råd:

– Tävla inte mot dina klasskamrater. Dela med dig av dina kunskaper och lär av deras. De bästa eleverna som jag har undervisat genom åren har utvecklats tillsammans under sin studietid, hjälpts åt och gjort varandra bättre. Skolan är en fullständigt unik miljö i det avseendet att det är okej, nästan förväntat, att misslyckas. I arbetslivet finns inte den möjligheten. Så ta den. Gör fel, misstolka uppgifter och tänj gränser så ofta och så mycket som möjligt. Men glöm aldrig, aldrig, aldrig någonsin hantverket. Det spelar ingen roll vilka fantastiska idéer du har. Om du inte kan förmedla dem, är de värdelösa.

Min utbildning:

– Jag var 20 år när jag blev antagen till Berghs. Mina arbets­prover var bedrövliga, fasansfulla, urusla, verkligen helt kvalitetsbefriade. De var så dåliga att Berghs dåvarande rektor ägnade tio minuter åt att förklara vilket slöseri med pannåer de var inför hela klassen. Men mitt personliga brev var välskrivet. Och genom att jobba dagar och nätter tillsammans med klasskamrater som var mycket bättre än jag, blev det en copywriter av mig till sist.

News Pilot


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev