Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Låga marginaler hos reklambyråerna

Publicerad: 31 Augusti 2011, 06:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Nära två av tre byråer i Dagens Medias stora granskning har en rörelsemarginal under 15 procent. Men i topp placerar sig Le Bureau. ”Vi har varit försiktiga för att kunna ha en buffert i tuffare tider”.


Ämnen i artikeln:

VoltValentin ByhrÅkestam HolstLe Bureau

Dagens Media har gått igenom 34 reklambyråers bokslut för 2010. En minoritet av dem har en tillfredställande rörelsemarginal.

Högst marginal har dock Le Bureau, som ligger på hela 45,5 procent.

– Det är viktigt för oss att ha en bra lönsamhet och vi har alltid varit försiktiga med utdelningar för att kunna ha en buffert i tuffare tider, säger Gustaf Sehlstedt, vd på Le Bureau.

Byrån är dock ett kommanditbolag, vilket gör att delägarnas uttag inte är med i bokslutet, säger Gustaf Sehlstedt. Den faktiska rörelsemarginalen ligger istället omkring 20 procent, vilket fortfarande är en bra nivå.

Men av de 34 byråerna som Dagens Media har gått igenom så har hela 20 stycken en rörelsemarginal under 15 procent. En rörelsemarginal för en reklambyrå, beräknat på byråintäkten, bör ligga på minst 15-20 procent.

Om man antar att en reklambyrås genomsnittliga kundrelationer varar i fem år så innebär det att 20 procent av kundkapitalet försvinner ut genom dörren varje år. Med ett marginalmål på 20 procent har en byrå då åtminstone skapat förutsättningar för att gå runt, även under en period med färre framgångsrika pitcher, berättar Åkestam Holsts vd Göran Åkestam.

Åkestam Holst nådde en marginal på 12,5 procent förra året, vilket Göran Åkestam alltså inte är riktigt nöjd med.

– Driver man ett företag med många anställda är det förstås lite läskigt att ha framgångsrik new business som ett absolut villkor för att verksamheten ska kunna fortsätta, säger han.

– Därför är goda marginaler en ansvarsfråga mot våra anställda.

Av de byråer som Dagens Media tittat på redovisade 9 stycken negativa resultat, och därmed negativa marginaler.

Men branschen går åt rätt håll. Under den värsta krisen 2008 och 2009 hade 21 respektive 29 byråer, av motsvarande urval som idag, en rörelsemarginal under 15 procent.

Valentin & Byhr hade 2009 en marginal på 13,9 procent, men nådde förra året upp till 22,6 procent – samtidigt som både omsättning och vinst ökade.

– Vissa år går allt stolpe in och så kändes 2010. Alla våra befintliga kunder ökade sina investeringar och dessutom tillkom flera nya kunder, säger Magnus Valentin, vd på Valentin & Byhr.

Och 2011 ser ut att bli ett ännu bättre år, även om det nu är skakigt på börsen. Under de första sju månaderna ökade medieinvesteringarna med 12,4 procent jämfört med samma period 2010, enligt Sveriges Mediebyråer.

– 2011 har börjat bättre än 2010. Vi har nyligen fått in kunder som Friskis & Svettis Stockholm, Håg, Medistim och Svenska Stödskyddsföreningen. Vi har också förstärkt oss kreativt, säger Henrik Stampe, vd på Volt.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev