Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Ladbrokes: Vi hoppade av

Publicerad: 2 Februari 2011, 05:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Sextrakasserier, fylla och filmade samlag fick sponsorerna att fly. Men trots skandalerna blev Big brother en hit för spelbolaget Ladbrokes.


– Det satte oss på kartan, säger Douglas Rooos.

Olga Kouchnirtchouk, 22, låg – kraftigt berusad – utslagen i Big brother-huset. Då tryckte Jean Kafashian ned en stor fefferoni i hennes trosor och smorde in hennes nakna ben med smör.

När händelsen polisanmäldes var skandalen ett faktum. Spelbolaget Ladbrokes, som sponsrat Big brother sedan starten, drog sig ur.

– Vi valde att hoppa av för att vi tyckte att Kanal 5 i inte agerade tillräckligt kraftfullt i en specifik situation, säger Douglas Roos som då var Nordenchef för Ladbrokes.

Hästens sängar, en annan sponsor, plockade bort sina logotyper från programmet. Detta efter att Kanal 5 ”av misstag” visat bilder på när Rebekah Johansson och Henrik Schön hade öppet samlag.

I dag har gränserna flyttats fram rejält, bland annat av program som Paradise Hotel och Kungarna av Tylösand.

– Det finns program som är värre gällande ”smutsighet”, konstaterar Douglas Roos.

Är det kontroversen som lockar en som sponsor?

– Det mesta när det kommer till uppmärksamhet är positivt, även om det i det korta perspektivet.

Kanal 5:s dåvarande programchef Johan Westman minns Big brother-tiden med skräckblandad förtjusning. Han ser flera risker med att hänga upp TV11 så pass hårt på formatet.

– Dels är det en väldigt dyr produktion att göra. Dels är det lätt att kanalens profil helt upptas av Big brother.

Han tror dock inte att Big brothers comeback kommer att generera lika mycket kontrovers som tidigare säsonger.

– Programmet är inte lika kontroversiellt längre. Kanalen är också lite för oetablerad. Om TV4 hade kunnat välja så hade man nog hellre satt kanalen med något annat och kört Big brother ett halvår senare.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.