Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Kvällstidningarna väljer olika strategier

Publicerad: 16 April 2013, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48

Kvällstidningarna fortsätter sin offensiv på tidskriftsmarknaden. Men medan Expressen lanserar nya oneshots och fler ”magbooks” fokuserar Aftonbladet på att satsa digitalt.


Under 2013 planerar Expressen att ge ut över 60 titlar. Förutom ett nytt månadsmagasin som heter Leva & bo på Landet planerar man för nya ”oneshots”, till exempel en schlagerguide inför Eurovision song contest i Malmö i vår.

– Vi ser att nya titlar, oneshots och ruljans i tidningsställen är bra både för oss och handeln. Aftonbladet ser ut att nu välja en annan väg och dra ned på tempot och antalet titlar, säger Anna-Clara Welander, chef för Expressen Magasin.

I år fortsätter Expressen sin satsning på ”magbooks”, en blandning av magasin och bok.

– De senaste som vi gav ut var en årsbok om prinsessan Estelle och en receptbok om kladdkakor. Snart kommer en magbook med titeln Allt om Löpning.

De senaste åren har kvällstidningarna hårdsatsat på utgivningen av magasin och specialtidningar.

I år ger Aftonbladet ut betydligt färre titlar än Expressen – 23 stycken.

– Vårt fokus i print ligger helt och hållet på att utveckla befintliga titlar, därav nya Härligt hemma som vi valt att renodla mot inredning för att möta läsarnas och annonsörernas förändrade önskemål. Vi kommer inte att lansera en massa nya printtitlar under 2013, även om det kan dyka upp någon enstaka ny, säger Anna Kult, featurechef på Aftonbladet.

Istället ligger fokus på att utveckla de digitala kanalerna.

– Det är lite tidigt att avslöja våra digitala satsningar ännu – men en spännande kommer vi förhoppningsvis kunna avslöja inom de närmsta veckorna, säger Anna Kult.

Texten är ett utdrag ur en längre artikel som finns att läsa i Dagens Medias papperstidning nummer 7 med tema Tidskrifter och på läsplatta.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.