Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Kvällspressen utmanar med fler titlar

Publicerad: 11 september 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:11

Kvällstidningarna känner av trögheten på tidskriftsmarknaden. Men trots att flera av titlarna tappar i räckvidd, är målsättningen offensiv. Fler titlar lanseras och intäkterna ska öka.

Ämnen i artikeln:

ExpressenAftonbladet

NP

News Pilot


Både Expressen och Aftonbladet har de senaste åren hårdsatsat på utgivningen av magasin och specialtidningar. Satsningen fortsätter under hösten.

Bland Aftonbladets nyheter 2012 finns Aftonbladets Hannah & Amanda, med systrarna Widell, som kommer i september, en oneshot om James Bond i samband med premiären av nya Bondfilmen, och Paolos mat.

Expressen har i år kommit med Allt om Bilar och Handarbete & Pyssel, och båda kvällstidningarna har också hoppat på LCHF-trenden med varsin titel, som har sålt över förväntan.

– Allt om LCHF har varit en mycket positiv överraskning, vilket Aftonbladet redan spanat in och snabbt gjort en egen variant av, säger Anna-Clara Welander, chef för Expressen Magasin.

Expressen planerar att ge ut 400 magasin och specialtidningar i år, vilket är något fler än förra året. Aftonbladet bantar däremot sin utgivning en aning och ger ut 360 magasin 2012.

– Vi har medvetet satsat på att optimera våra befintliga titlar i stället för att ge ut en massa oneshots. Det är mindre resurs­krävande, säger Anna Kult, featurechef på Aftonbladet.

Precis som för resten av tidskriftsmarknaden, har räckvidden för de flesta av kvällstidningarnas titlar minskat hittills i år.

Sofis mode har rasat från 270 000 till 170 000 läsare enligt senaste Orvesto-mätningen och nöjesbilagorna Klick och Extra har också tappat stort.

Trots det håller intäkterna från magasinsutgivningen i sig, och utgör i dag en stor del av affären för både Expressen och Aftonbladet. Hur stor del vill ingen av dem avslöja.

– Vi märker att marknaden har det tufft, och jag är väldigt glad för att vi har lyckats försvara vårt resultat, säger Anna Kult.

Fokus ligger nu på att hitta nya sätt att säkra intäkter.

Magasinen ligger kvar längre i butikerna, Expressen testar nya produkten ”magbooks” – en blandning mellan bok och magasi­n – och både Expressen och Aftonbladet erbjuder prenumerationer på allt fler av sina titlar.

EXPRESSEN: I år har Handarbete & Pyssel och Allt om Bilar lanserats. Expressen har också valt att satsa på så kallade magbooks, bland annat om LCHF-dieten.

AFTONBLADET: Bland årets nyheter syns bland annat Paolos mat och Hannah & Amanda. De etablerade titlarna, som Sofis mode, tappar dock i räckvidd.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev