Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Kvällspressen trappar upp bilagekriget

Publicerad: 28 April 2010, 11:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Kvällstidningarnas hårda jakt på nya intäkter fortsätter. Det nya vapnet är glossy bilagor, som konkurrerar med de etablerade magasinen.


– Vi ser att vi kan få mer intäkter från denna del av verksamheten, säger Anna–Clara Welander, bilagechef på Expressen.

De båda kvällstidningarna lanserar under 2010 oneshots och nya bilagor som aldrig förr.

Expressen ger, enligt egen uppgift, ut 37 fler utgåvor i år jämfört med föregående år. Motivet, liksom med kvällspressens lyckade försäljning av tilläggsprodukter, är att hitta nya intäkter vid sidan av huvudtidningen.

– Vi jobbar på två fronter. Dels tittar vi på vad vi kan förändra i befintliga produkter, dels gör vi helt nya bilagor, säger Anna-Clara Welander.

Expressen tar bland annat upp kampen om modeläsarna, med ”Expressen Mode”. Tidningen skruvar även upp konkurrensen mot Aftonbladets ”Klick” med den helt nya tidningen ”Extra”.

– Jag kan erkänna att Klick har varit starkare än Expressen Fredag, nu tar vi matchen. Extra har hittills sålt väldigt bra.

”Extra” vänder sig till en äldre målgrupp och är mer nyhetsdriven än den bildbaserade ”Expressen Fredag”.

För att markera att bilagorna är ett prioriterat område har Expressen lagt dem i ett eget affärsområde. Förändringen är välbehövd då samtliga Expressens bilagor tappade i räckvidd i den senaste Orvesto-mätningen.

En stark trend är att kvällspressens bilagor blir allt mer lika ”riktiga” magasin. Något som Aftonbladet satsar hårt på, bland annat med titlarna ”Royal”, ”Brud & Bröllop” och ”Trädgård”.

– Det som är nytt är att vi nu gör magasin på riktigt. Snygga, genomarbetade bra journalistiska produkter i glossy format, som vi erbjuder till ett mycket bra pris, säger Aftonbladets featurechefen Sofia Wadensjö Karén.

I ett försök att utöka livslängden på de magasinslika bilagorna testar Aftonbladet nu ett samarbete med Pressbyrån. Efter ett par dagar i de vanliga tidningsställen flyttas tidningarna till Pressbyråns tidskriftshylla.

– När vi gör så bra magasin är det slöseri att de inte ligger ute mer än tre-fyra dagar. Detta är ett försök att utöka livslängden.

Aftonbladets satsning på glossy oneshots inleddes med ”Jul & Advent” i slutet av 2009, och har fortsatt med titlar som ”Hår & Skönhet”, ”Trädgård” samt ”Brud & Bröllop”.

Fler nyheter utlovas under resten av 2010.

– Vi fortsätter att utveckla såväl högkvalitativa oneshots som våra återkommande bilagor. Vi har många spännande planer framöver, säger Sofia Wadensjö Karén.

Kvällstidningarnas bilageoffensiv 2010 – nya och omgjorda bilagor

EXPRESSEN

 

• BRÖLLOP: Ny oneshot som kommer ut den 7 maj. Riktar sig till ”alla som går i bröllopstankar” och är alltså inte specifikt inriktad på det stundande prinsessbröllopet.

 

• BYGG & FIXA: Ny 132-sidig oneshot, en avknoppning av Leva & Bo. Första numret kom ut i april i år.

 

• GI & HÄLSA, ny tidning sedan förra året. Utgivningen utökas från 5 nummer 2009 till 10 i år.

 

• MODE: Ny oneshot, lanserad i april. Glossy modemagasin som utkommer 3 gånger i år.

 

• EXTRA: Ny kändistidning, lanserad i april i år. Utkommer varje torsdag. Ersatte Expressen Fredag.

 

• SUDUKU: Ny oneshot, utkom i januari i år.

 

AFTONBLADET

 

• ROYAL. Bröllopsmagasin ska utkomma i sex nummer. Första numret utkom i början av mars.

 

• HÅR & SKÖNHET. Oneshot där Aftonbladet till viss mån har återanvänt gammalt material. Kallas ”en skönhetsbibel för alla som är intresserade av sitt utseende”. Utkom i början av april.

 

• TRÄDGÅRD. Riktar sig till trädgårdsentusiaster och har runt 100 sidor. Till en början hittas den i Aftonbladets vanliga ställ, därefter ska den flyttas till Pressbyråns tidskriftshylla. Utkom i april.

 

• BRUD & BRÖLLOP. Den första produkten i en serie oneshots som Aftonbladet gör i år. Priset var 49 kronor.

 

• MC. Motorcykeltidning med en stor katalog del. Utkom i början av april.

 

• SÖNDAG. Aftonbladets söndagsbilaga genomgick en stor omgörning i början av året. Innehåll, form och papper byttes ut.

 

• JUL & ADVENT: Aftonbladets första magasinslika oneshot.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.