Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Kvällspressen i ny TS-konflikt

Publicerad: 29 september 2010, 08:48
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:34

Aftonbladet och TS filar på ett nytt förslag för upplageredovisning. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson sätter hälarna i marken.


– Jag blir skeptisk när aktörer av egenintresse vill införa egna valutor, säger han.

Det var i april som Aftonbladet lämnade TS redovisning då de inte längre tyckte att den speglade verkligheten. Därefter har ett febrilt arbete tagit vid i kulisserna hos TS för att få fram ett regelverk som både Aftonbladet och Expressen kan acceptera. Förslaget som nu ligger på bordet delar in upplagan i tre delar:

Betald upplaga, kampanjupplaga (tidningar som säljs till rabatterade priser) och digital upplaga som innefattar det digitala material som tidningarna tar betalt för, till exempel Aftonbladets plustjänst.

– Det här är den riktningen Aftonbladet vill ha men det är långt ifrån något färdigt förslag, säger Magnus Paulsson, vd på Tidningsstatistik, TS.

Varför tar det sådan tid att lösa den här frågan?

– Annonsörerna kräver ett system som gör tidningarna i segmentet jämförbara men det är ingen enkel process att komma fram till ett nytt regelverk.

Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet:

– TS har lagt fram det här regelverket utifrån synpunkter vi har kommit in med. Det är ett konkret förslag på ett modernt och framtidssäkrat sätt att mäta, där det framgår exakt vad som redovisas och där det är inte går att lägga in allt möjligt för att maximera upplagan.

Uttalandet har en tydlig udd riktad mot Expressens förfarande att i TS räkna samman GT:s, Kvällspostens och Expressens upplagor.

Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen:

– Aftonbladet är den enda tidning som inte redovisar sin upplaga och var och en förstår att det beror på att Expressen håller på att gå ikapp.

Jan Helin:

– Det får stå för Thomas Mattsson men värt att betänka är att den här modellen också tar hänsyn till digitala betalningsmodeller, en allt viktigare del med tanke på den strukturomvandling som sker, och där ligger Expressen efter.

Om Expressen kommer att redovisa i enlighet med förslaget säger Thomas Mattsson:

– Det vet jag inte. Förslaget har inte ens varit uppe i Mediekommittén ännu. Jag blir skeptisk när aktörer av egenintresse vill införa egna valutor och ser hellre att det görs samlat och med enighet i branschen.

Magnus Paulsson tror att förslaget kan presenteras för Mediekommittén under hösten.

Henrik Widell

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev