Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Kungliga Magasinet rider på prinsessvågen

Mitt i den kungliga bebisyran släpper Moderna Tidskrifter ännu en titel. Men huvudkonkurrenten räds inte Kungliga Magasinet – som ska bli helt fri från skvaller. "De är inget hot på något sätt", säger Karin Lennmor, chefredaktör på Svensk Damtidning.


Publicerad 2012-04-12 05:59
Uppdaterad 2015-12-06 13:57

Ämnen i artikeln:

Daniel Andersson Alm

Dela artikeln:

Första utgåvan av Kungliga Magasinet når handeln 24 april. Tidningen ska innehålla reportage och intervjuer från Sveriges och Europas slott och kungahus.

– Vi är inte en konkurrent till någon kändistidning, utan vi är en historisk tidning om kungligheter. Där finns ett tomrum på marknaden – det finns ingen liknande tidning i Norden idag, säger Roger Lundgren, chefredaktör på Kungliga Magasinet.

Premiärnumret har ett omfång på 160 sidor, varav 60 sidor är annonser, berättar Daniel Andersson Alm, vd på Moderna Tidskrifter.

– Det har underlättat att vi inte skriver om skvaller. Vi har bearbetat alla kungliga hovleverantörer och har allt ifrån blombutiker till flygbolag, bil och resebolag som annonserar, säger han.

Upplagan ska ligga på cirka 35 000 exemplar. Det är dock småpotatis i förhållande till den största titeln i segmentet – Svensk Damtidning – som har en upplaga på 145 600 exemplar, enligt TS.

Men Roger Lundgren räknar med att Kungliga Magasinets upplaga ska öka ganska snabbt – bland annat samarbetar man med olika rojalistiska föreningar vars medlemmar får prenumerationserbjudanden.

– Tidningen är för både kvinnor och män, så jag är inte orolig, säger Roger Lundgren.

I samband med bröllopet mellan kronprinsessan Victoria och prins Daniel ökade Svensk Damtidnings prenumerationsstock med cirka 30 000 prenumeranter till ungefär 100 000 stycken, berättar Karin Lennmor.

Efter bröllopet försvann många prenumeranter, men nu ser tidningen återigen en ökning. I senaste TS hade tidningen 86 900 prenumeranter, både rabatterade och fullt betalda exemplar.

– Hemligheten heter förväntning. Våra läsare och köpare känner förväntning inför kungliga händelser och vi jobbar också på att bygga förväntningar.

Hur ska ni behålla de nya prenumeranterna?

– Ytterst handlar det om att göra en så bra tidning som möjligt, och som läsarna blir beroende av.

Karin Lennmor ser inte Kungliga Magasinet som någon konkurrent. Det är snarare kvällstidningarna som är det största hotet mot tidningen.

– De har ibland lättare att komma ut med exempelvis nya bilder. Det försöker vi möta genom vår sajt, men ibland lider vi av att vara en veckotidning.

Bonnier Tidskrifters kändistidning S är liksom Kungliga Magasinet förhållandevis liten i jämförelse med de övriga titlarna i segmentet. Tidningen mäts inte i TS men räckvidden ligger på 70 000 läsare, enligt senaste Orvesto Konsument. Veckans Nu, som är den näst minsta titeln, har en räckvidd på 195 000 läsare.

– Vi är fortfarande en relativt ny tidning och ökar sakta men säkert upplagan, så jag tror och hoppas att vi inom ett år ska vara en desto större titel att räkna med. Kungliga Magasinet är mer ett "tyngre rojalistiskt magasin" med mycket historia och det konkurrerar inte med oss, säger Petra Lindell, chefredaktör på S.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.