Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Kungaboken lyfter skvallermagasinen

Publicerad: 10 November 2010, 05:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Kungligt skvaller och ett stort intresse för kändisar gör att kändispressen går bättre än på många år. Även kvällstidningarna vill ha en del av kakan.


Ämnen i artikeln:

Anna-Clara WelanderOrvesto KonsumentSSvensk DamtidningAftonbladetExpressenHänt ExtraSe Hör

Både Expressen och Aftonbladet har den senaste veckan skrivit spaltmeter om kung Carl Gustafs påstådda otrohetsaffärer som för första gången satts på pränt i boken ”Carl XVI Gustaf – Den motvillige monarken”.

Men ännu har inte skandalen nått tidningarnas kändisbilagor Klick och Extra – som slåss mot etablerade veckotidningar som Se & Hör och Hänt Extra.

Kungaskandalen och de senaste årens kändisvurm innebär att kändisjournalistiken står vid ett vägskäl. Läsarna vill å ena sidan ha fler avslöjanden, men det kan å andra sidan leda till fler övertramp.

– Läsarna kräver mer av tidningarna idag än för 5-6 år sedan, man måste verkligen dra loss nyheter. Men det gäller att hitta rätt ton i den här föränderliga världen, säger Aftonbladets Klickchef Anders Juhlin.

Klick har inte skrivit något om den senaste tidens avslöjanden kring kungen, däremot rapporterade bilagan om prinsessan Madeleines uppslagna förlovning i våras.

– Det huvudtidningen tar upp behöver vi inte nödvändigtvis göra, utan det sker ett naturligt samspel.

Kändistidningarna veckar i ett hårt konkurrensutsatt segment. Störst i segmentet är Hänt Extra med en räckvidd på hela 440 000 läsare. Men de närmaste konkurrenterna Se & Hör, Hänt Bild och Svensk Damtidning har de senaste tre åren ökat antalet läsare stadigt. Samtidigt har Bonniertidningen S gjort intåg på marknaden, vars premiärutgåva sålde i 50 000 exemplar, enligt egen uppgift.

Den senaste lanseringen i segmentet är dock Expressen Extra, vars första nummer släpptes i april i år. Tidningen ersatte då Expressen Fredag. Enligt senaste Orvesto Konsument har bilagan en räckvidd på 217 000 läsare. Huvudkonkurrenten Aftonbladet Klick har 379 000 läsare, vilket gör bilagan till Sveriges fjärde största kändistidning.

Expressens bilagechef Anna-Clara Welander vill inte avslöja hur stor upplaga Extra har, men säger att den ökar snabbare än räckvidden. En tydlig målgrupp är viktig för att särskilja sig i segmentet.

– Det finns redan en hel del konkurrens i segmentet, men när vi startade valde vi att rikta in oss på kvinnor 20-40 år. Det finns titlar som jobbar mot yngre målgrupper och med nakenchocksjournalistik, men vi har valt bort det, säger Anna-Clara Welander.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.