Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Kundernas behov styr utvecklingen”

Publicerad: 29 April 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:38

Läsarresor, korsförsäljning och native advertising är tidskriftsförlagens räddning när annonsörerna sviker papperstidningen.


Den vikande försäljningen till trots är print fortfarande den avgjort största affären för de flesta tidskriftsförlag.

Undantaget är IDG, som räknar med att webben går om i år och blir den största annonskanalen.

– Print är fortfarande den allra viktigaste kanalen rent intäktsmässigt, men allt oftare i kombination med andra medier, säger Heikki Lampinen, försäljningsdirektör på Egmont Tidskrifter.

Egmont, precis som alla andra tidskriftsförlag, lägger stor kraft på att hitta nya intäktskällor.

Heikki Lampinen betonar vikten av att först och främst lyssna på vad kunderna efterfrågar.

– Hur ofta har vi inte kommit på fantastiska paketeringar utan att prata med våra kunder först? När vi väl presenterat dessa för kunden har det visat sig att deras behov är något helt annat. Vi kan inte sitta på vår kammare och ta fram nya annonspaketeringar, säger han.

Flera av försäljningscheferna som Dagens Media har pratat med vittnar om att ett av de vanligaste önskemålen från annonsörerna är möjligheten att kombinera flera olika kanaler.

Man vill synas i print och på webben och träffa läsarna personligen vid event och temaresor.

– En helsida i tidningen är fortfarande intressant, men genom korsmarknadsföring över hela vår produktportfölj kan annonsörerna följa läsaren genom dagen, från första titten i mobilen på morgonen, säger Jenny Elmqvist, försäljningschef på IDG.

Heikki Lampinen:

– Ett flertal av våra kundmöten börjar med diskussioner om digitalt och event, trots att våra traditionella printkanaler är mycket större.

Enligt honom är annonsörerna generellt sett intresserade av att komma närmare läsarna, gärna genom event eller läsarresor.

– Vi säljer väldigt många läsarresor som utöver en bra intäkt ger ökad kundlojalitet.

Sponsrade event är något som många av förlagen jobbat med länge, och som blir en allt viktigare del av de totala intäkterna.

För Aller Media är Ellegalan det överlägset största eventet medan Bonnier Tidsskrifter lyfter fram Damernas Världs Guldknappen och M-Magasins Årets mappie-utdelning.

– Event handlar inte bara om ett nedslag, våra samarbeten har aktiviteter både före och efter själva eventet, och i flera kanaler, säger Cecilia Cherif, annonsdirektör på Bonnier Tidskrifter.

Aller Media har, trots tappet i print, ökat sina intäkter. Förra året med 11 procent.

– Elle, som är vårt största magasin, gör sitt bästa år någonsin. Jag tror inte på printannonsens död, det handlar om att ge läsarna vad de vill ha, säger annonsdirektören Lotta Cederbom.

Ett område som hon har höga förväntningar på framöver är förlagets veckotidningar, som Allers och Året Runt, som når många läsare men som traditionellt sett varit en liten annonsaffär.

– Efterfrågan är stor och i dag är packningsgraden bara omkring 10 procent. Historiskt sett har veckotidningarna inte varit så skarpa på skräddarsydda koncept, men det är något vi jobbar mycket med nu, säger Lotta Cederbom.

– Det finns en okunskap om möjligheterna, både hos tidningarna och annonsörerna, och många av de lösningar som nu är vedertagna i magasinsvärlden har inte testats av veckotidningarna än.

Lotta Cederbom ser även stora möjligheter att öka Aller Medias digitala affär. I dag har bara 8 av förlagets 40 varumärken digitala annonslösningar.

– När vi har fått igång alla 40 varumärken med att jobba kommersiellt med webben så kommer det att bli ett viktigt område för oss.

När det gäller den digitala annonsaffären är native advertising det format som väcker störst intresse bland annonsörerna just nu, och som många vill testa.

Native advertising innebär att annonserna är utformade för att likna den miljö där de finns, för att störa läsarens upplevelse så lite som möjligt.

IDG jobbar en hel del med native advertising, både med enskilda annonser och partnersajter med redaktionsliknande material, bland annat för Telia och Microsoft.

– Genom content marketing hjälper vi annonsörerna att utforma annonserna så att de ser redaktionellt intressanta ut, vilket är attraktivt för både läsare och annonsör, säger Jenny Elmqvist på IDG.

Även för Bonnier Tidskrifter och Egmont blir native advertising allt vanligare.

– Enkla bannerlösningar fungerar fortfarande, men när vi gör något extremt relevant är engagemanget från våra annonsörer mycket större, säger Heikki Lampinen, och ger ett exempel från sajten Livetombord.se.

– Där har vi gjort filmer som handlar till exempel om hur du byter propeller på din båtmotor. Då är det naturligt att denna film presenteras av ett företag som Propellerspecialisten.

Flera svenska tidskriftsförlag har startat e-handelsverksamhet som ett sätt att få nya intäkter. Bonnier Tidskrifter har sedan länge e-shoppar för bland annat Damernas Värld, Vi Föräldrar, Mama och Sköna hem.

Aller Media har Chic Boutique.

Även inom Egmont Tidskrifter pågår försök inom e-handel, berättar Heikki Lampinen.

– Vi experimenterar med e-handel med varierande resultat. Det kan vara välmotiverat givet att man har unika produkter med bra marginaler. Självklart är drömscenariot att vi gör dessa affärer tillsammans med våra annonsörer, säger han.

LRF Media

• Större digitalt fokus, med sajter för samtliga titlar.

• Event.

• Läsarresor.

• Håller på att bygga upp en content marketing-avdelning.

IDG

• Fokus på digitala annonslösningar.

• Korsförsäljning – print, digitalt, event.

• Native advertising.

• Partnersajter.

• Event, bland annat Webbdagarna.

• Har startat ett affiliate-nätverk för att länka samman annonsörer och sajter.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.