söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Kunderna ställer inga krav på jämställdhet

Publicerad: 14 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33

Bland de medie- och reklambyråer som Dagens Media granskat är hela 30 av 35 vd:ar män – och på reklambyråerna är bara en kreativ chef kvinna.Men annonsörerna – som sitter på pengarna – har hittills inte brytt sig om frågan om ökad jämställdhet.– Det är svårt att som utomstående ställa krav på könssammansättningen, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerSveriges MarknadsförbundEniroICA

DT

Dante Thomsen

SA

Synnöve Almer


Bland Sveriges Annonsörers drygt 5 000 medlemmar är ungefär hälften kvinnor. Bland de som deltar i kommittéer, frukostklubbar och utbildningar är kvinnorna i klar majoritet.

– Vi har en extremt bra spridning när det gäller kön bland våra medlemmar. Det gäller även könsfördelningen på ledande befattningar som marknadsdirektörer och motsvarande, säger Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson.

Vad tror du den sneda könsfördelningen beror på?

– En jättebra fråga. En enkel förklaring skulle kunna vara att män generellt sett är mer riskbenägna. Många byråer startas av entreprenörer som sedan behåller ledarskapet på ett eller annat sätt under byråns existens.

– Sedan inbillar jag mig att vissa byråer har lite mer machokultur än andra och det är väl lätt hänt om det är män som är grundare, ledare och delägare. Där förefaller pr-branschen vara mer feminin.

Jan Fager, vd på Sveriges Marknadsförbund, är kritisk:

– Det är naturligtvis ett underbetyg att det ser ut så här. Eftersom det är fler tjejer från starten som läser marknadsföring så borde det innebära åtminstone en fördelning på 50–50 på ledande befattningar.

Varför ser det ut så här?

– Det är en jättesvår fråga. Det är ett överskott av tjejer på utbildningarna, men sen händer det något. Det handlar inte om kompetens. Det handlar heller inte om att de tappar intresse för branschen. Jag kan bara gissa att det handlar om familjeansvar och hierarkier som är svåra att ta sig in i.

Anders Ericson tror dock inte att könsfördelningen är någon stor fråga bland annonsörerna.

– Nej, det har inte varit det och jag är inte säker på att det kommer bli det heller. Ibland känns det som att jämställdhetsfrågan går extremt långsamt, ja nästan baklänges.

Men är annonsörerna medvetna om problemet ?

– Medveten är man nog, men frågan är om man reflekterar över det i så stor utsträckning. Det är också svårt för utomstående att ställa krav på könssammansättningen i ledande befattningar.

Jan Fager menar att det är allas ansvar att ställa krav på att det är jämställt i branschen.

– Som beställare och upphandlare vill man väl ha en så bra uppställning som möjligt och det bör då även innebära en bra fördelning av både ålder och kön. Det skulle jag vara noggrann med om jag var beställare.

Samtidigt tror han att det är svårt för annonsörerna att börja kräva kvinnor på ledande positioner hos sina byråer.

Jonas Dahlquist, tidigare marknadschef på Eniro, nu vd på Digitas:

– Det känns otroligt omodernt med det gubbvälde som råder. Som annonsör kan man säkert påverka byråbranschen, men jag har inte ansträngt mig tillräckligt.

Håkan Sjöstrand, marknadsdirektör på Ica, håller med:

– Att ha en mångfald är en väldigt viktig fråga som är kopplad även till vår bransch. Att ha en bra jämställdhet och en bra mix tror jag gynnar hela branschen. Det är en fråga man måste jobba med.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev