Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Kundens betyg – bättre än reklam

Publicerad: 23 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

Genombrottet för e-handel förändrar förutsättningarna för marknadsförare i Sverige. Kundernas rekommendationer till varandra blir viktigare än reklam i traditionella medier.


E-handeln i Sverige ökar snabbt. I år väntas handeln ta fart på allvar, och inom fler branscher än någonsin.

Handelns Utredningsinstitut, HUI, spår att e-handeln omsätter drygt 31 miljarder kronor 2012, en ökning med 13 procent jämfört med 2011. Därmed ökar e-handelns andel av den totala detaljhandeln, som väntas växa med blygsamma 2,5 procent nästa år.

Mest växer sport- och fritidssegmentet, men även inredning och hemelektronik köps allt oftare via nätet, vilket sägs ha fått Media Markt att till slut inse att de behöver en webbshop i Sverige för att inte hamna på efterkälken.

– Både företag och konsumenter har mognat. Fler har insett det bekväma i att handla på nätet och få produkterna hemkörda, och att kunna handla från mobilen eller surfplattan, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI Research.

Än så länge har bara drygt var tionde e-handlare köpt något via mobilen, men i takt med att företagens webbshoppar mobilanpassas spås även mobilhandeln skjuta i höjden.

Hälften av smartphoneägarna kan tänka sig att handla i mobilen, enligt E-barometern.

Det förändrade beteendet får stor betydelse för företagens marknadsföring.

Onlinesök, jämförelsesajter och vad som sägs om företagets produkter i konsumenternas sociala nätverk får allt större betydelse för köpbesluten, på bekostnad av reklam i traditionella medier.

– När du ska köpa något lyssnar du inte på vad företagen själva säger. Du vill veta vad andra användare tycker, säger Alan Banks, Nordenchef på Adobe, som tror att de sociala nätverken snart är den viktigaste influensen inför köpbeslut.

Konsumenterna söker i allt högre grad information på nätet innan de bestämmer sig, och de flesta anger jämförelsesajter och bekantas omdömen som avgörande när de ska handla på nätet.

Det innebär att företagen behöver säkerställa att köparna är nöjda, att de delar med sig av sina erfarenheter i sina sociala nätverk och att dessa omdömen sprids och är så synliga som möjligt för andra konsumenter.

– Det blir superviktigt att få upp användarnas omdömen i sökmotorerna och att ha en positiv mediebild på nätet, säger Oscar Watz, Sverigechef på Relevan­t Traffic.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.