Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Kulturministern granskar SVT:s mångmiljonaffär

Publicerad: 16 Februari 2011, 06:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

”Melodifestivalen” är inte bara en oslagbar tittarmagnet för SVT utan också en pålitlig kassako. Kulturministern kräver nu att SVT redovisar festivalens affärsupplägg.


Förutom intäkterna från ”Melodifestivalens” telefonröster ger en utlicensiering av varumärket klirr i kassan för SVT. Sedan 2002 äger Live Nation rätten att kommersialisera varumärket ”Melodifestivalen” i form av en turné, sponsorskap och kringförsäljning. Mathias Engstrand vill inte kommentera avtalets utformning.

– Vi har haft flerårsavtal, men jag vet inte exakt var vi ligger Anders Leijon är kommersiellt ansvarig för "Melodifestivalen” på Live Nation.

– Intäkterna från varumärket har växt sedan starten. Finanskrisen påverkade oss självklart, men nu ser vi samma intresse för sponsorskap som tidigare, säger han.

”Melodifestivalens” turné har fem huvudsponsorer som, enligt uppgift, betalar knappt 3 miljoner kronor var för att synas i turnéns marknadsföring och på arenorna. De får även använda varumärket i sin marknadsföring.

Ytterligare åtta partners bidrar med knappt 1 miljon kronor var för att synas i mindre skala i ”Melodifestivalens” marknadsföring och på turnén samt för att använda varumärket i egen reklam. Sponsorintäkterna ger totalt sett knappt 22,4 miljoner kronor.

– Vi har finputsat upplägget genom åren. Det är inga stora förändringar, men vi erbjuder numera vissa möjligheter för sponsorerna vid sidan om rättigheterna från SVT. Det kan handla om att använda en artist som ambassadör, säger Anders Leijon.

Live Nation och Blixten & Co producerar tillsammans turnén, som besöker sex städer. Totalt säljs biljetter till 12 genrep, 5 deltävlingar och en final.

– De två sista åren har vi haft all time high för biljettförsäljningen. Vi kommer väl inte få nytt rekord i år, väldigt bra ut, säger Anders Leijon.

Turnén och sponsorskapen omsätter enligt uppgift omkring 40 miljoner kronor.

– ”Melodifestivalen” är nog det mest kommersiella jippot vi har i Sverige. Man kan verkligen ifrågasätta varför det ska sändas i public service, säger Daniel Nellhard.

”Melodifestivalens” sponsorskyltar syns under finalsändningen, men det är något som kan förändras. Kulturdepartementet arbetar nu med direktive n till utredningen om nya tillståndsvillkor för public service från 2014. Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth klargjorde nyligen under branschseminariet ”Spelplanen” att hon vill förbjuda reklamskyltar och produktplacering i SVT.

– SVT sänder tävlingarna och de kommersiella samarbetena sker utanför SVT:s kontroll. Där säger vi att vi behöver ta en ordentlig titt på alla kommersiella intäkter som går till SVT, säger Erik Kristow, politiskt sakkunnig för medier på kulturdepartementet.

Mathias Engstrand på SVT:

– För ”Melodifestivalen” är det väl bara sponsorskyltarna i finalen som skulle påverkas. Jag vet för lite om vad kulturministern har sagt för att kunna säga om vår uppgörelse med Live Nation skulle påverkas.

Sponsorer och röstning

Huvudsponsorer: Telia, Statoil, Santa Maria och K-Rauta fortsätter även i år. Nestlé Dolce Gusto har tillkommit.

Partners: Aftonbladet, Delicato, Mastercard, Sony Ericsson och SJ är kvar från fjolåret. Villaliv, Glaceau Vitamin Water och OLW är nya.

Kostnad: Ett huvudsponsorskap kostar 2 950 000 kronor. Ett partnerskap 950 000 kronor. Totalt ger det intäkter på nästan 22,4 miljoner kronor.

Kostnad för att rösta via samtal eller sms är 3,60 kronor respektive 9,90 kronor, då en del av summan skänks till Radiohjälpen.

Årets första deltävling fick in totalt 320 608 röster. Vid ett antagande att Radiohjälpen får de pengar som överstiger 3,60 kronor per sms skulle det innebära att SVT och operatören tillsammans drog in 320 000 x 3,60 kronor på dessa samtal, vilket är 1,15 miljoner kronor.

Om vi multiplicerar det med ”Melodifestivalens” sex lördagar blir det knappt 7 miljoner kronor. Det är lågt räknat med tanke på att intresset och antalet omröstningar ökar under andra chansen och finalen.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.