Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Krympande marginaler för reklambyråerna

Publicerad: 28 Augusti 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:12

Bara 6 av Sveriges 20 största reklambyråer har en rörelsemarginal på minst 15 procent. Mot strömmen går ANR BBDO – som ökar sin rörelsemarginal rejält.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsÅkestam HolstGarbergsANR BBDO

Av de 20 största reklambyråerna har hela 13 stycken försämrat sin rörelsemarginal under 2011, jämfört med 2010.

Samtidigt har bara sex byråer en marginal över 15 procent, vilket brukar anses vara en hälsosam nivå för en reklambyrå. 2010 hade 9 av de 20 byråerna i Dagens Medias kartläggning en rörelsemarginal på 15 procent eller högre.

ANR BBDO är dock den byrå som ökade rörelsemarginalen mest förra året – från 16,5 procent till hela 27 procent.

Ökningen beror bland annat på att byråns kunder, som Arla, Mercedes, Kronans Droghandel och Unionen, ökat sina investeringar. Och att man har anställt rätt personer, berättar ANR BBDO:s vd Pontus Karlsson:

– Men det viktigaste är att man älskar det man håller på med och de kunder man jobbar med, samt att man verkligen driver bolaget som ett företag.

Han räknar även med tillväxt i år, men tror inte att den blir lika stor som 2011.

– Vi har bestämt oss för att bygga en stark och kreativ byrå även på lång sikt och skyndar långsamt.

Storbyrån Lowe Brindfors fick ta den största smällen förra året. Byrån gick från en vinst på 3 miljoner kronor till en förlust på 29 miljoner kronor. Samtidigt minskade byråintäkten med 32 miljoner kronor, vilket ger en negativ marginal på 26 procent.

Förlusten beror till stor del på att storkunden Saab begärdes i konkurs i december 2011, och ledde till att Lowe Brindfors nyligen tvingades avskeda 13 personer.

– Förlusten bestod till största delen av kundfordringar och uteblivna intäkter för Saab i och med deras konkurs, säger Annette Gårdö, vd på Lowe Brindfors.

Garbergs och Åkestam Holst är två av byråerna som minskat marginalen kraftigt under 2011. Garbergs har gått från en rörelsemarginal på 18 procent till 7 procent, Åkestam Holst har minskat från 14 till 6 procent. Dessutom mer än halverade båda byråerna rörelseresultatet.

I Åkestam Holsts fall beror tappet på att byrån anställde en hel del ny personal i slutet av 2010, vilket slog igenom fullt under 2011, samtidigt som intäkterna inte ökade.

– 5 miljoner är förstås en lite för låg marginal för att vi ska känna oss trygga. Men vi sätter inte våra mål i termer av vinst eller intäkter, utan bara i termer av kvalitet, säger Göran Åkestam, vd på Åkestam Holst.

I juli stod det klart att Åkestam Holst gått vinnande ur Ikeas pitch. Men ännu vet inte byrån omfattningen av uppdraget.

– Vi diskuterade varken arbetsvolym eller pengar under pitchen, Ikea vet förstås ungefär vad bra kommunikation kostar, samtidigt som man är ett kostnadsmedvetet bolag.

För Garbergs del beror det försämrade resultatet på förlusten av Telenor under andra halvåret 2010. Byrån valde trots det att behålla den befintliga personalen.

– Det kostar ju lite pengar, men vi har haft en väldigt bra personalstyrka som vi ville behålla, som fristående byrå har vi möjlighet att ta sådana beslut. Nu har vi bevisat oss genom att i år landa bland annat Norwegian, Tallink och Betsson, säger Joaki­m Landin, vd på Garbergs.

Redan nu har de en sundare marginal, enligt Joakim Landin.

– En marginal på 15 procent är en mer normal och hälsosam nivå. Då är vi mer stryktåliga och har kapacitet för nya satsningar.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.