Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Kronans droghandel: ”Det handlar inte om att tjäna pengar”

Publicerad: 30 Maj 2011, 07:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Redan från starten efterfrågade kunderna en kundtidning hos Kronans Droghandel. Fyra nummer senare har tidningen – som bland annat nominerades i Guldbladet – blivit en given del av apotekets marknadsföring.


Jonas Levin är marknadschef på Kronans Droghandel och berättar att det var ett lätt beslut att starta en kundtidning.

– För oss är det jätteviktigt att ha en kundtidning och det handlar helt enkelt om att få en fördjupad relation till våra kunder, säger Jonas Levin och fortsätter:

– Dessutom blir det möjligt att gå djupare i det som vi inte har tid med vid en vanlig kunddialog och det är att berätta vad vi är bra på, nämligen farmaci och hälsa.

Redan från början stod det klart att Kronans Droghandel skulle samarbeta med Peter Paunovics säljbolag PSP Media.

Men Jonas Levin poängterar att det inte handlar om att driva upp försäljningen.

– Hade vi tjänat några pengar hade jag nog bara tryckt upp mer tidningar. Det handlar som sagt om att bygga en lång relation med trogna kunder, säger han och fortsätter:

– Vi kan utforma tidningen på ett sätt som passar oss och vår kommunikationsplan. Våra kampanjer kan visserligen finnas med i kundtidningen, men det är viktigt att den är en redaktionell produkt.

När har man gått för långt – med för mycket reklam?

– Jag tycker att jag ser exempel på det i kundtidningar mest hela tiden, men något konkret exempel vet jag inte om jag vill peka ut.

Hur stor del av marknadsföringsbudgeten står kundtidningen för?

– Utan att nämna några siffror skulle jag säga att det är en relativt liten del. Men trots det upplever jag att vi får mer effekt av kundtidningen än vad den borde ge. Den överlevererar, helt enkelt.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.