Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Kritiken mot Xaxis avtar

Publicerad: 25 september 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:10

Efter ett halvår har den värsta kritiken mot Xaxis lagt sig. Det uppger Group M:s digitalchef Mikael Taipale. Sveriges Annonsörer är däremot inte övertygade.


DT

Dante Thomsen


I våras berättade Dagens Media i flera artiklar om bråket kring mediebyråjätten Group M:s annonsbörs Xaxis. Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, var mycket kritisk till upplägget – som försvarades av Xaxis-bossen Mikael Taipale.

I dag, ett halvår senare, säger Mikael Taipale att den största oron har lagt sig.

– De kunder som har använt Xaxis har hittills varit väldigt nöjda. De har återvänt och velat köpa fler kampanjer, säger han.

Enligt Mikael Taipale har byrån fått flera nya kunder. Vilka dessa är vill han dock inte uttala sig om.

– Jag varken kan eller vill gå in på det av respekt för våra kunder.

Varför tror du att Xaxis fått så mycket kritik?

– Jag tror och hoppas att mycket av det handlade om okunskap och osäkerhet. I takt med att fler sätter sig in i vad vi gör blir det hela mer avdramatiserat.

Anders Ericson på Sveriges Annonsörer är däremot fortfarande kritisk.

– Det jag sagt är att Xaxis inte följer våra etiska regler. Istället går man stick i stäv med den överenskommelse som vi har med Sveriges Mediebyråer. Det har jag inte ändrat uppfattning om.

Vad krävs för att du ska ändra dig?

– Det handlar om transparens. Om det sätts på papper kan det börja svänga.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev