Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Kritik mot app-utvecklare

Publicerad: 12 Maj 2010, 07:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Mobila applikationer är det hetaste i marknadsföring. Klondike för utvecklarna, anser kritiker som tycker att det råder överpriser.


Sedan Apple lanserade Appstore har företag pumpat ut applikationer för att marknadsföra sig och synas på en ny plattform. Nu finns över 185 000 olika program i Apples butik medan konkurrerande Android Market har cirka 40 000.

Enligt utvecklaren Apegroup – som är ett av få bolag på marknaden, och som bland annat producerat applikationer åt Aftonbladet, Tasteline och McDonal-ds – kostar en enkel applikation från 100 000 kronor medan en hyfsat avancerad kost-ar över en halv miljon.

Överpriser, menar Maths Nilsso-n, vd på Minimedia.

– Marknaden för appar till Iphone är överhettad och befinner sig i samma läge som webben gjorde 1997, där man slängde ut flera miljoner utan att veta vad man fick för det. Det är en hype nu, alla vill ha en app och är beredda att betala dyrt för en cool app, säger han.

Marknaden för applikationer är ung och omogen. Företagen har högst begränsad kunskap om vad som är rimligt att betala för en applikationer.

– Det är lätt att mäta effekten, men man gör det inte. Man jämför inte heller med andra medier, säger Maths Nilsson.

Apegroup uppger att de under sitt brutna räkenskapsår 2009/2010 landar på en omsättning på runt 10 miljoner kronor, och ett rörelseresultat på 1 miljon.

Konkurrenten Mobiento hade 2009 en omsättning på 26 miloner, gjorde en liten vinst – och siktar i år på att omsätta 30 miljoner kronor.

Samtidigt har allt fler mindre bolag insett potentialen, och gett sig in på den lukrativa marknaden.

Alexandra Braniff Callius är rådgivare på Maxus och menar att det är stor skillnad mellan de stora aktörerna och de mindre.

– Det är en omogen marknad som ställer krav på kunderna. Man har nog inte gjort någon prisjämförelse. Det bästa är att vända sig till flera aktörer för att veta vad man får för pengarna.

Att en applikation kostar uppemot 1 miljon kronor är inget hon känner till.

– Det låter som en extremt stor investering.

Leif Janderhof, rådgivare på Mediaedge CIA, trots allt att priset för en applikation är rimligt satt.

– Men jag tror att de kommer att bli lägre, säger han.

Enligt honom kan man inte jämföra räckvidd med andra medier. Det finns för få Iphones.

– Man får se till kvaliteten och pr-värdet. Det går inte att jämföra med en tv-kampanj, applikationen är lojalitetsbyggande och stärker varumärket. En applikation är något som är mer beständigt än en kampanj, i det långa loppet.

Anders Graffman är vd på utvecklaren Apegroup. Han förstår kritiken – men försvarar samtidigt de höga priserna.

– Det är svårt med prissättningen eftersom kunden inte vet hur lång tid det tar och hur tekniskt det är att koda en applikation. Man kan inte jämföra det med att koda webbsidor, som många gör. Projektet blir också dyrare om man inte har ett klart koncept, och det är väldigt ovanligt. Har man det är halva jobbet gjort.

Anders Graffman säger att man som kund behöver ha ett klart syfte med applikationen för att det ska löna sig, men hävdar också att de flesta förstår att det är ett stort projekt som man inte ska skynda sig med för att vara med i hypen.

 

Undvik att drunkna i ”apparna”

Den hårdnade konkurrensen bland Iphone-applikationerna har ställt större krav på att de måste vara genomtänkta.

– Det räcker inte längre med att bara släppa en applikation, säger Emil Salonen från utvecklaren Mobiento.

Ett exempel är spelet som marknadsförde Snickers. Det har laddats ned 50 000 gånger, men för att nå den siffran stöttades applikationen av en massiv kampanj.

– Konkurrensen bland spel är betydligt större än bland nytto-applikationer. Gör du en nytto-applikation har du oftast redan användare med dig, säger Emil Salonen, och nämner Arlas kokbok och Swedbank som exempel.

Absolut Vodka lanserade förra sommaren Drinkspiration, en applikation som ger tips på vad man kan beställa i baren, beroende på musik och humör. Den har laddats ned hela 250 000 gånger.

Fredrick Tallroth är ansvarig för interaktiv marknadsföring på Absolut Vodka och berättar att han är mycket nöjd med resultaten.

– En ”app” blir ju en annan typ av marknadsföring, som ett slags ”digital merchandising” i detta fall. Att ställa olika typer av kommunikation mot varandra blir lätt lite för generaliserande, säger han. Patrik Chi

 

Tänk på:

Smalt är bra. Våga göra en smal och nischad applikation.

Ge gärna något mervärde gentemot nätet - använd GPS-funktionen och kameran. Gör inte samma sak i applikationen som på internet. Applikationen måste vara mer konkret och nytto-orienterad.

Om du planerar att göra ett spel - var beredd på konkurrens.

Spelandet ökar mycket om man kan vinna priser. Men tänk på Apples regler som begränsar vinsterna: Man kan bara vinna produkter från företaget.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.