Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Krisen hotar sänka bankerna

Publicerad: 31 Augusti 2011, 06:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Swedbanks stora reklamsatsning har inte lyckats återupprätta kundernas förtroende för banken. Fortfarande är det långt kvar till nivåerna före finanskrisen 2008. "Det finns inget snabbt fix", säger marknadsdirektören Björn Larsson.


Ämnen i artikeln:

Swedbank

Svensk ekonomi återhämtade sig rekordsnabbt efter finanskrisen 2008.

För bankerna har det dock tagit längre tid.

Enligt undersökningsföretaget Yougovs Brand Index är svenskarnas förtroende för bankväsendet fortfarande inte tillbaka på samma nivå som innan krisen.

Värst är det för Swedbank, den svenska bank som drabbades hårdast av krisen.

– Swedbank är fortfarande en bra bit ifrån värdena innan krisen, säger Farzad Golchin, analytiker på Yougov.

I slutet av året sjösattes bankens första varumärkesbyggande kampanj på flera år – och den första någonsin under namnet Swedbank – med syfte att stärka kundernas lojalitet. Under årets första sex månader har Swedbank köpt medier för 52 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar, vilket är en ökning på hela 157 procent jämfört med samma period 2010.

Men bankens snabba återhämtning har mattats av, trots reklamsatsningen.

– Vi fortsätter jobba enligt vår långsiktiga plan. Det här är inget snabbt fix som löser sig på sex till nio månader, säger koncernmarknadsdirektören Björn Larsson.

Enligt bankens egna mätningar har nya konceptet tagits emot väl.

– Siffrorna ser väldigt bra ut så här långt, säger Björn Larsson men vill inte lämna några detaljer.

Swedbank har, precis som övriga banker som Dagens Media har pratat med, sett över höstens kommunikationsplan med anledning av oroligheterna i ekonomin.

Björn Larsson ser dock ingen anledning att ändra planen.

– Självfallet utvärderar man kampanjplanen i det här läget. Men vi planerar sedan länge en stor sparandekampanj, vilket stämmer väl med hur vi vill möta kunderna, säger han.

Björn Larsson spår att både Swedbank och deras konkurrenter kommer lindrigare undan i höstens kris än vad som var fallet i spåren av finanskrisen som inleddes hösten 2008.

– Vi ser inga indikationer på något minskat anseende för vår del. Det verkar som att det är politiska, snarare än finansiella, varumärken som får sig en törn den här gången, säger Björn Larsson.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Swedbank

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.