Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Krisen fortsätter för Röda Korset

Publicerad: 24 Maj 2011, 13:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Det förtroende som Röda Korset lyckats bygga upp efter skandalerna kring Johan af Donner och Bengt Westerberg är nu utraderat, visar Yougovs Brand index.


 – Det går att återskapa förtroende men det påverkas negativt när man blir påmind om skandalerna, säger Röda Korsets kommunikationschef Andreas Jansson.

Drevet efter Johan af Donners fifflande samt den infekterade debatten om ordföranden Bengt Westerbergs arvoden ledde till en förtroendekris för Röda Korset.

Johan af Donner har nu dömts till fängelse, medan Bengt Westerberg lämnat organisationen.

– Från början av februari och framåt har Röda Korsets kurvor sakta men säkert petat uppåt, säger Farzad Golchin, chef för Yougovs Brand index, som mäter Sveriges starkaste varumärken.

Enligt Andreas Jansson, kommunikationsdirektör på Röda Korset, beror det ökade förtroendet på att Röda Korsets verkliga arbete synts i medierna.

– Vi har haft en del uppmärksamhet kring det vi verkligen uträttat, till exempel i Japan och Libyen, säger han.

Men Brand Index siffror indikerar att Röda Korsets varumärke fortfarande är mycket känsligt för motgångar. Runt den 22 april vänder kurvan plötsligt nedåt – och det förtroende som Röda Korset lyckats bygga upp raderas ut. Organisationen föll 14 platser till plats 203 under de tre senaste månaderna, visar Brand index.

– Den främsta anledningen ser ut att vara att den 21 april publicerades i flera medier nyheten att en femtedel av Röda Korsets medlemmar i Sverige lämnat dem under 2010. Att denna påminnelse om föregående års kriser påverkar varumärket så kraftigt visar att det är en lång och tuff väg tillbaka för att bygga upp förtroendet igen för Röda Korset, säger Farzad Golchin.

Andreas Jansson:

– Vid den tidpunkten tog också hovrätten upp Johan af Donner-fallet och det blev en hel del uppmärksamhet kring skandalen igen. Det var inget nytt som hände, snarare fick vi en påminnelse av det som tidigare ägt rum, säger han.

Röda Korset inledde i februari ett samarbete med kommunikationsbyrån Naked. Ett av byråns uppdrag blir att hjälpa Röda Korset att höja sitt förtroende igen.

– Vi måste fortsätta att jobba på och göra nytta, samtidigt som vi måste hitta sätt att kommunicera smart. Så småningom kommer nog uppmärksamheten kring kriserna att avta.

Johan af Donner har nu begärt resning i Högsta domstolen. Om fallet prövas på nytt kommer det betyda fler svarta rubriker för Röda Korset.

Även Rädda Barnen faller i Brand index, från plats 36 till 50.

Louise Gauffin, marknadschef på Rädda Barnen:

– Det finns en sammanblandning med Röda Korset, det här drabbar alla organisationer, säger hon och fortsätter:

– Vi märker också att när vi inte syns mycket i tv så är det svårt att slå igenom. Vi är beroende av billigt utrymme och vi vet ju alla hur tv-marknaden ser ut just nu. Men, insamlingsmässigt har vi nått historiska resultat.

Krisande biltillverkaren Saab är det varumärke som tagit allra mest stryk under mätperioden.

Saab har nästan halverat sitt värde enligt Yougovs index, och föll 64 placeringar till plats 52.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.