måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Kris hotar Alex & Fred

Publicerad: 26 augusti 2010, 07:39
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:27

En svår ekonomisk kris har drabbat DM-byrån Alex & Fred. En rekonstruktion ska nu rädda bolaget, kan Dagens Media avslöja.


EW

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


– Vi försöker få byrån på fötter, säger vd:n Alexander Stenvall.

Alex & Fred ”the what's next agency” grundades i mars 2009 genom en sammanslagning av Molekyl, specialiserade på direktmarknadsföring och kundlojalitet, och den digitala byrån Smedby Digital.

Ett och ett halvt år senare befinner sig Alex & Fred i en allvarlig ekonomisk kris.

I ett försök att rädda byrån har Alex & Fred ansökt om företagsrekonstruktion.

– Det stämmer att vi befinner oss i en rekonstruktion. Vi försöker att få byrån på fötter genom att skapa en balans mellan utgifter och intäkter, säger Alexander Stenvall.

Smedby Digital har som mest haft 9 anställda och Molekyl hade vid utgången av 2008 15 anställda, enligt bolagets bokslut.

I dag består Alex & Fred av sju anställda. Åtta personer har, enligt Alexander Stenvall, fått lämna byrån i år på grund av den dåliga ekonomin.

– Det har tyvärr varit nödvändigt att vidta sådana åtgärder för att anpassa kostnadskostymen.

Alexander Stenvall tror att det finns stora chanser att rekonstruktionen kan rädda byrån.

– Vår bedömning är att det ska gå och vi satsar till hundratio procent på att vi ska reda ut detta.

Vad är bakgrunden till problemen?

– Det finns en rad faktorer bakom att vi behöver vidta denna typ av åtgärder. En bidragande faktor var att vi hade två stora uppdrag som försvann i elfte timmen under sommaren.

Även Trackster, ett av dm-branschens mer välkända varumärken, har decimerats.

Moderbolaget A-com har enligt sin senaste kvartalsrapport ”anpassat personalstyrkan ute i dotterbolagen”, vilket har drabbat Trackster hårt. Från att som mest har bestått av drygt 20 medarbetare har Trackster i dag 14 anställda.

Byrån ska nu slås ihop med CRM-bolaget Action Base och flytta in hos A-com.

Vd:n Susanne Preber Alm valde under sommaren att lämna sitt jobb. Enligt uppgift till Dagens Media ska de kommande förändringarna vara anledningen.

– Det är inget dramatiskt. Jag kände att det var dags att gå vidare, säger Susanne Preber Alm själv om beslutet.

Istället har Cia Johansson tagit över – vilket börsbolaget A-com hittills inte har kommunicerat.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev