Strategi och analys
Kris hotar Alex & Fred
Publicerad: 26 augusti 2010, 07:39
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:27
En svår ekonomisk kris har drabbat DM-byrån Alex & Fred. En rekonstruktion ska nu rädda bolaget, kan Dagens Media avslöja.
– Vi försöker få byrån på fötter, säger vd:n Alexander Stenvall.
Alex & Fred ”the what's next agency” grundades i mars 2009 genom en sammanslagning av Molekyl, specialiserade på direktmarknadsföring och kundlojalitet, och den digitala byrån Smedby Digital.
Ett och ett halvt år senare befinner sig Alex & Fred i en allvarlig ekonomisk kris.
I ett försök att rädda byrån har Alex & Fred ansökt om företagsrekonstruktion.
– Det stämmer att vi befinner oss i en rekonstruktion. Vi försöker att få byrån på fötter genom att skapa en balans mellan utgifter och intäkter, säger Alexander Stenvall.
Smedby Digital har som mest haft 9 anställda och Molekyl hade vid utgången av 2008 15 anställda, enligt bolagets bokslut.
I dag består Alex & Fred av sju anställda. Åtta personer har, enligt Alexander Stenvall, fått lämna byrån i år på grund av den dåliga ekonomin.
– Det har tyvärr varit nödvändigt att vidta sådana åtgärder för att anpassa kostnadskostymen.
Alexander Stenvall tror att det finns stora chanser att rekonstruktionen kan rädda byrån.
– Vår bedömning är att det ska gå och vi satsar till hundratio procent på att vi ska reda ut detta.
Vad är bakgrunden till problemen?
– Det finns en rad faktorer bakom att vi behöver vidta denna typ av åtgärder. En bidragande faktor var att vi hade två stora uppdrag som försvann i elfte timmen under sommaren.
Även Trackster, ett av dm-branschens mer välkända varumärken, har decimerats.
Moderbolaget A-com har enligt sin senaste kvartalsrapport ”anpassat personalstyrkan ute i dotterbolagen”, vilket har drabbat Trackster hårt. Från att som mest har bestått av drygt 20 medarbetare har Trackster i dag 14 anställda.
Byrån ska nu slås ihop med CRM-bolaget Action Base och flytta in hos A-com.
Vd:n Susanne Preber Alm valde under sommaren att lämna sitt jobb. Enligt uppgift till Dagens Media ska de kommande förändringarna vara anledningen.
– Det är inget dramatiskt. Jag kände att det var dags att gå vidare, säger Susanne Preber Alm själv om beslutet.
Istället har Cia Johansson tagit över – vilket börsbolaget A-com hittills inte har kommunicerat.