Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Krimboom

Publicerad: 25 Augusti 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

Poddar, nya tv-program och hela tv-kanaler. Dagens Medias Erik Wisterberg listar fem tecken på att krimtrenden är hetare än någonsin i medievärlden.


Krimboom

TV8 blir krimkanal

MTG TV, som har haft det riktigt tufft tittarmässigt under en lång tid, presenterar nu åtgärder. En av dem: att göra om TV8 till en renodlad ”crime-kanal”.

– Det vi har upptäckt är att publiken älskar crime, så vi har jobbat mycket med tablåerna och kommer att leverera både lokal och internationell crime, sade programdirektören Karin Stjärne nyligen till Dagens Media.

Den 2 september är det premiär för ”Nya Efterlyst”, den omgjorda versionen av det klassiska TV3-programmet som i slutet av 2014 pausades efter 25 år i rutan.

Krimboom i poddvärlden

Amerikanska podden ”Serial” släpptes förra hösten och hyllades världen över. Även på hemmaplan ser vi nu en boom av kriminalpoddar av det mer ambitiösa slaget.

Aftonbladets ”Fallet”, Acasts ”Spår” och Mittmedias ”I brottets spår” släpptes alla under 2015. Gemensamt är att de nystar i verkliga mordfall och skapar journalistik på nya sätt.

Aftonbladet kallar ”Fallet” för en succé.

”I helgen fick podden över en miljon nedladdningar totalt. Varje avsnitt har en lyssning på en bra bit över 100 000”, skrev Aftonbladets publisher Jan Helin inför finalen av grävpodden ”Fallet”.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.