Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Kreativitet ger bättre effekt”

Publicerad: 22 november 2011, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Dagstidningarna kan och bör hjälpa till att ökakreativiteten i svensk printreklam. Det säger forskaren Sara Rosengren – som leder Dagens Medias printseminarium.


Svensk printreklam får ofta kritik för sin bristande kreativa höjd.

– Printreklamen upplevs ofta som värdefull för att den har ett informationsvärde som läsarna uppskattar. Men kreativ reklam ger bättre effekt. Det har visat sig vara något som konsumenterna belönar, oavsett medieslag, säger Sara Rosengren, marknadsföringsforskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Hur kan dagstidningarna bidra till mer kreativ reklam ?

– De kan tänka mer i termer av var man placerar olika typer av annonser. Det går att vara kreativ även i placering, inte bara i innehållet. Om dagspressen blir mer medveten om sitt reklaminnehåll och läsarnas reaktioner på det, kan de hjälpa annonsörerna att göra mer värdefull reklam.

Thomas Pettersohn, koncernchef på Mittmedia, ser dock inte print­reklamens bristande kreativitet som ett problem.

– Reklam som är efterfrågad och dyker upp i relevanta situationer och miljöer behöver inte alltid vara extremt kreativ. Det är tuffare för annonsörer som stör folk mitt i långfilmen, de kanske måste ursäkta sitt intrång i tv-kvällen med ett kreativt anslag, säger han.

Han ser möjligheten att förmedla komplicerade budskap som en av printreklamens styrkor.

– Annonserna i dagstidningen är en del av produkten, den är inte avskydd eller störande som så ofta på tv och internet. Dessutom smittar dagstidningens höga trovärdighet av sig på annonsören.

Både Sara Rosengren och Thomas Pettersohn deltar i ett seminarium om printannonsering som anordnas av Dagens Media den 28 november.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.