Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Krävs att någon utmanar, ifrågasätter och driver på”

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 18 Maj 2016, 10:12

Innovation är lika med affärer.Det slår Narvas nya innovationschef Sara Wretblad Carreras fast.– Det bolag som inte förändras nu kommer inte att hänga med.


Hon är en pr-räv med bakgrund på digitala bolag som Icon Medialab och det nätbaserade resebolaget Edreams. I Sverige var Sara Wretblad Carreras med att starta Golin Harris i mitten av 00-talet.

Nu har hon ansvaret att som Narvas första innovationschef framtidssäkra den snabbväxande och lönsamma byrån.

När Dagens Media intervjuar Sara Wretblad Carreras är hon blott inne på sin fjärde vecka.

– Utvecklingen går extremt snabbt inom tekniken och det digitala. Det behövs en person som kan driva utvecklingsarbetet och skapa förutsättningar för nya idéer och nya affärer, säger hon.

Rollen som innovationschef är inget flummigt trendbegrepp, vill Sara Wretblad Carreras poängtera. Hon jämför med andra branscher som jobbat strukturerat med utvecklings­arbete under decennier, exempelvis bilindustrin.

Sara Wretblad Carreras arbete kokar också ned till förmågan att tjäna pengar. För Narva – och för dess uppdragsgivare.

– Utvecklingsarbete handlar om att skapa nya arbetssätt som kan generera idéer som gör att vi och våra uppdragsgivare kan göra bättre affärer. För att skapa bra idéer krävs det att någon utmanar, ifrågasätter och driver på processen.

Byrån vill också förnya sig i sättet den möter sina kunder på och presenterar sig i pitcher.

– Människan har alltid levt i ständig evolution. Men det företag eller den person som inte förändrar sig nu när det händer så mycket kommer inte att hänga med.

Vilka förändringar står byråbranschen inför?

– Allt fler byråer kommer att verka i gränslandet mellan kommunikation och tjänstedesign. Många bolag har förmågan att skapa nya tjänster som kan förenkla människors vardag och förbättra deras livskvalitet. Där­emot är många som jobbar med teknik inte alltid bra på att förklara nyttan av nya modeller. Där kan vi som jobbar med kommunikation bidra.

Vad gör dig innovativ?

– Det är inte jag som ska lyfta mitt trollspö. Innovation och utveckling är resultatet av ett bra samarbete mellan flera personer som har olika bakgrund och erfarenheter. Min styrka är att jag är nyfiken, frågvis och inte rädd för att göra fel. Jag är intresserad av nya företag och ny teknik som kommer till marknaden, och är bra på att koppla ihop det med människors behov.

Hur kan man planera fram innovation?

– Genom att införa arbetssätt och processer kan man skapa förutsättningarna för att utveckla bra idéer. Men det går inte att planera fram resultatet.

Vad är ditt mål för Narva?

– Vi ska vara en av de ledande kommunikationsbyråerna i Norden, vilket kräver att vi utmanar oss själva och våra kunder. Vi måste också öka det digitala inslaget ännu mer i det vi gör.

Sara Wretblad Carreras beskriver sig själv inte som ett teknikfreak – utan menar att jobbet går ut på att sålla fram tekniska innovationer som faktiskt kan tillföra nytta.

För henne innebär rollen som innovationschef ett ansvar för att hålla järnkoll på vår snabbföränderliga omvärld.

– Det finns många bra exempel och intressant ny teknik därute. Det är genom att titta på saker i omvärlden som man kan komma på bra affärslösningar och nya tjänster, och det är på omvärldsbevakning jag kommer att lägga min tyngdpunkt.

Sara Wretblad Carreras, nybliven innovationschef på Narva, lyfter fram sin nyfikenhet som en av sina stora styrkor.

3 trender som påverkar hela branschen enligt Sara Wretblad Carreras

1 The internet of things*

”Det ger oss tillgång till mer data om målgrupper som kan hjälpa oss att förstå dem, men det kan också bli en ny plattform för kommunikation. Ponera att vitvaruindustrin tar fram spishällar med uppkopplade pekskärmar. Det kan ge möjligheten att kommunicera med dig när du står och lagar mat. Det bygger naturligtvis på att du förstår kundens behov, är relevant och tillför ett värde.”

*Prylar, exempelvis hushållsapparater, som via uppkoppling kan kommunicera med omvärlden.

2 Big data*

”Det är inte en helt ny trend, men byråer måste kunna hantera denna typ av information. Genom att analysera data kan vi förstå målgruppens behov, veta vad de är intresserade av och tillföra värde genom att lösa problem i människors vardag. När tekniken breder ut sig öppnas möjligheter – men det gäller att hitta rätt i datan för att kunna dra bra slutsatser.”

*Att samla in, bearbeta och analysera stora mängder information för att ta rätt beslut eller förutspå framtida beteende.

3 Snapchat*

”Jag tror att fler företag kommer att utforska den här kanalen. Tittar man på exempelvis Snapchat och Twitter så vinner Snapchat mark. Både internationellt och i Sverige är många nyfikna på kanalen. Ett bra exempel är Världsnaturfonden, som gjorde en fin kampanj kring utrotningshotade djur där bilderna ’försvann’.”

*Den växande mobilappen som bygger på att användarna skickar bilder och videos som bara visas en kort stund.

---

Sara Wretblad Carreras

Gör: Började som innovationschef på kommunikationsbyrån Narva den 1 september.

Ålder: 42 år.

Bakgrund: Bodde i många år i Spanien där hon var presschef för Icon Medialab och nätbaserade resebyrån Edreams. Var med och startade pr-byrån Golin Harris, där hon jobbade som byråchef. Har även jobbat som seniorkonsult på Weber Shandwick.

enligt Wretblad Carreras

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.