Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Kräver förnyad reklam

Publicerad: 19 Januari 2011, 09:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

Nya tider ställer nya krav på reklam och marknadsförare. Forskarna Sara Rosengren och Henrik Sjödin släpper en bok som ska hjälpa branschen att hantera reklambrus, samhällsansvar – och större krav från ledningen.


Mängden reklam i medierna har fördubblats på 20 år och den sprider sig hela tiden till nya plattformar och arenor. Marknadsföring är inte längre ett paketerat budskap utan kan lika gärna vara en tjänst, ett event eller ett inlägg i debatten.

Det är utgångspunkten för boken ”Reklam – förståelse och förnyelse” av ekonomidoktorerna Sara Rosengren och Henrik Sjödin på Handelshögskolan i Stockholm.

– Traditionell marknadsföringslitteratur ger recept på hur man övertygar konsumenter att tycka på ett visst sätt. Faktumet att alla andra också slåss om folks uppmärksamhet nämns i en bisats. Vi startar där, säger Henrik Sjödin.

Författarna har formulerat kritiska frågor som ska guida marknadsförarna i en värld där människor både hatar reklambruset och älskar reklam så mycket att de kan tänka sig att inleda relationer med varu märken.

– Framgångsrika kampanjer bygger på en förståelse för folks vardag – från Volkswagens ”Rolighetsteorin” till Ikea som uppmärksammade dagens modeintresse i ”Garderob”. Företagen behöver bli bättre på att hitta relevanta beröringspunkter med sin målgrupp, säger Sara Rosengren.

Dagens marknadsföring handlar mycket om att skapa engagemang – och författarna anser att det kräver en ny typ av kompetens hos kommunikationsbyråer och marknadsavdelningar. Många företag överskattar konsumenternas intresse för dem.

– Marknadsförarna behöver förstå vad som får populärkultur att få fäste. Den kulturella fingertoppskänslan måste vara större i dag än tidigare för att lyckas, säger Henrik Sjödin.

Byråerna har börjat se över sin kompetens, bland annat genom att börja anställa antropologer. Marknadsavdelningar behöver i sin tur bli skickliga köpare av sådan kompetens. Inte minst måste de kunna översätta nyttan till ekonomiska term er.

– Marknadsavdelningarna måste kunna göra spännande, kul och intressanta kampanjer för konsumenterna utan att det sker på bekostnad av affärsmålen. Annars får de besök av någon från ledningen på våningen ovanför, säger Henrik Sjödin.

Ett sätt att bredda sin kompetens och trovärdighet kan vara att göra gemensam sak med andra företag.

– Jämför McDonalds och Läsrörelsens samarbete kring barnböcker som ”Mulle Meck” med Folktandvårdens egen bok ”Moa går till tandläkaren”, som inte känns lika attraktiv, säger Sara Rosengren.

I samarbetet kan McDonalds utnyttja starka varumärken och kompetens hos Läsrörelsen, som i sin tur får ta del av McDonalds enorma räckvidd.

Reklamens ökade närvaro, kostnad och inflytande innebär också ett vidare samhällsansvar hos marknadsförarna. Ett färskt exempel är när Ica tog steget in i samhällsdebatten med praktikanten Jerry.

– Vi sticker ut hakan och hävdar att det finns bättre och sämre reklam, inte bara reklam som säljer eller inte säljer. Reklamen kan användas till mer än underhållning. Det krävs att marknadsförarna breddar perspektivet för att hitta dit, säger Sara Rosengren.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.