Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Krav: Datum för släckt FM-radio

Publicerad: 27 maj 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:36

EBU är nu tydlig med sitt krav på Sverige. Sätt ett datum för nedsläckningen av de analoga FM-sändningarna.


I höst ska utredningen om Sveriges satsning på digitalradio presenteras för regeringen. Utredningen, som ska samordna branschen, genomförs tillsammans med Myndigheten för radio och tv och i nära dialog med Post- och telestyrelsen, Sveriges Radio och de kommersiella radiobolagen.

Sedan tidigare är 2022 ett preliminärt slutdatum för när FM-sändningarna ska släckas.

Enligt uppgift till Dagens Media finns det en uppfattning att de olika parterna inte är synkade. Farhågan, främst inom de sändande bolagen, är att utredningen inte för Sverige närmare en total övergång till digitala sändningar, vilket riskerar att marginalisera radion när andra kanaler utvecklas ytterligare.

2022 är bara ett preliminärt mål, och långt in i framtiden.

I ett seminarium – arrangerat av SR, MTG och SBS – sa EBU:s radiochef Christian Vogg att Sverige nu måste komma med ett tydligt slutdatum för FM-nätet, som branschen gemensamt kan jobba utifrån.

– Alla ska sitta i samma båt och ro åt samma håll, och se till att övergången är tekniskt möjlig inom fem till tio år, sa Christian Vogg.

I bland annat Norge och Storbritannien, som kommit längst i digtialradioutvecklingen, har man jobbat med tydliga nedsläckningsdatum. Vilket även Sverige gjorde kring den analoga tv-nedsläckningen.

– Om budskapet är tydligt till allmänheten, om att landet digitaliseras, så minskar det problemen, säger Christian Vogg, som lyfter fram flera annonsmöjligheter som digitalradio medför.

Det senaste är, enligt Vogg, geostyrda radioreklamjinglar i mobilen. Den som lyssnar på digitalradio i mobilen kan till exempel utanför vissa butiker exponeras för anpassad radioreklam.

Under seminariet förra veckan gjorde även SR, MTG och SBS klart för de andra parterna i branschen att de tre bolagen är enade.

– Det här är ingen teknikfråga, utan det enda sättet att skapa mångfald i etern, säger SBS Radios vd Staffan Rosell.

Hans konkurrent Christer Modig, vd på MTG Radio, påpekar att i en stor del av landet finns utöver SR endast två kommersiella kanaler (ofta Rix FM och Mix Megapol).

– FM är fullt, säger Modig.

De sändande bolagen säger sig även ha finansieringen av övergången klar. SR, som i vintras gick ut och meddelade att bolaget ska satsa flera hundra miljoner kronor på att locka fler lyssnare till digitalradion, kommer att ta ett lån.

De kommersiella bolagen kommer använda koncessionsavgiften, som man i och med enbart digitala sändningar slipper.

På det politiska planet motsätter sig nu bara Sverigedemokraterna en total övergång till digitalradio. Miljöpartiet anser dock att frågan är ”komplex”.

Senast 30 november ska digitalradioutredningen presenteras.

Digitalradio i Sverige drog igång 1995

För 20 år sedan inleddes de första digitala ljudradiosändningarna. SR:s storsatsning blev fiaskoartad då få köpte digitala radioapparater.  Flera bolag sänder i dag digitalt, men endast 35 procent av befolkningen nås av sändningarna. Och fortfarande äger få digitala radioapparater.  En viktig spelare är bilindustrin, som i Sverige inte integrerar digitalradio i produktionen.  Fördelarna med en digitalisering är främst lägre distributionskostnader och förbättrad konkurrens, då kommersiell radio kan sända nationellt. Digitalisering öppnar för fler kanaler och nya tjänster.  Streamad radio via mobilen, som SR:s Play-app, kostar mobilsurf och batteritid, och är därför inget alternativ till digitalradio, enligt bland andra EBU, Europeiska radio- och tv-unionen.  DAB+, som är en utveckling av DAB, är den aktuella sändningstekniken för digital radio.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev