Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Kraftig tillväxt – men säljet släpar

Publicerad: 28 Augusti 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:12

Under 2012 väntas reklaminvesteringarna i mobilen fördubblas för att landa på nära 400 miljoner kronor. Men trots den närmast explosiva tillväxten har dagstidningarna svårt att göra mobilen till en lönsam affär.


Ämnen i artikeln:

IRM

Strax under under 200 miljoner kronor.

Så mycket omsatte medieinvesteringarna i mobilen under förra året. En siffra som flera gånger har behövts revideras uppåt. Och den dramatiska tillväxten fortsätter även i år.

Det visar nya siffror som IRM, Institutet för reklam och mediestatistik, tagit fram för Dagens Medias räkning.

Redan första kvartalet i år innebar en ökning på 214 procent. Och trots att prognosen för resten av året förväntas bli något lägre räknar IRM kallt med att medieinvesteringarna i mobilen fördubblas mellan 2012 och 2011 och därmed landar på strax under 400 miljoner kronor.

– Mobilannonseringen fortätter att växa starkt. Där vi konsumenter spenderar vår tid, dit går annonsörerna, säger Tobias Hedström, chefsanalytiker på IRM.

Under 2013 kommer dock utvecklingen mattas av något och istället landa på en tillväxt på 60 procent.

– Det är inte förvånande, men jag skulle säga att det fortfarande är en exceptionellt stark ökning.

Siffrorna bekräftar det experternas prognoser – 2012 är mobilens år. Men trots det har dagstidningarna svårt att ta betalt i mobilen.

– De har generellt sett svårt att ställa om sig. I dag säljer man bara på räckvidd och då förlorar man hela poängen med mobilen. Man kan sälja den första lilla bannern men det är bara en liten banner jämfört med 20 helsidor.

Tobias Hedström säger att dagstidningarnas säljare måste bli bättre på att förklara vilken potential mobilen faktiskt har.

– Fortsätter man att sälja mobilen som en tryckt tidning kommer man aldrig få ut lika mycket pengar.

Hur länge det dröjer innan dagspressen kan börja göra pengar på mobilen är oklart, men Tobias Hedström på IRM är säker på en sak:

– Det kommer att dröja och jag är faktiskt inte säker på om tidningarna någonsin kommer kunna tjäna lika mycket pengar i mobilen som i den tryckta tidningen. Åtminstone inte förrän man hittar ett bättre sätt att sälja på.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.