Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Kraftig medvind för auditörerna

Publicerad: 22 januari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

Auditörerna växer och både Ebiquity och Etat Control har fått in en rad nya kunder. Men de får fortfarande kritik från mediebyråer – för prispress och för bristande insyn i poolerna.


Det blir allt vanligare med auditering. Det hävdar både Ebba Horn, vd på Ebiquity, och Fredrik Kinge, vd på Etat Control.

Ebiquity jobbar i dag med 35 kunder, 8 till 10 kom in under 2012, och fördubblade omsättningen mellan de senaste räkenskapsåren. 2011/2012 omsatte bolaget 13,7 miljoner kronor.

– Jag är själv lite chockad, nu ringer det in annonsörer och vi har nått en legitimitet och popularitet som vi inte haft tidigare, säger Ebba Horn.

Huvudkonkurrenten Etat Control hade 2011 en omsättning på 11,8 miljoner kronor. Under 2012 har bolaget vuxit, berättar Fredrik Kinge, men han vill inte uppge med hur mycket. Bolaget har 35–40 kunder – varav 10 kommit in 2012.

Fredrik Kinge ser framför allt tre orsaker till att auditörerna växer:

* Ett ökat intresse för kommunikationsinköpen från annonsörernas inköpsavdelningar och vd.

* Avtalen med mediebyråer innehåller oftare delar där byrån får betalt efter prestation.

* Tv-husens paketeringar av kanalerna i det fragmentariserade medielandskapet ökar behovet av taktisk precisionsoptimering.

Men trots att auditörerna växer, och trots att de säger sig vara accepterade av branschen, så är mediebyråerna fortfarande kritiska till vissa delar av verksamheten.

Det byråerna däremot ser positivt på är att auditörernas erfarenhet leder till väl strukturerade upphandlingar som också möjliggör överskådliga jämförelser mellan olika mediebyråer.

Dagens Media har kontaktat fem byråer som alla säger i princip samma sak – det saknas insyn i hur poolerna används och det blir för stort fokus på tv och pris.

– Fokus är i dag på medieprisgarantier och inte effekt av kommunikationen och kampanjerna. Medieprisgarantierna och den följande prisjämförelsen är också till största delen fokuserad kring tv, som 2012 motsvarade 39 procent av de totala investeringarna som går via mediebyråerna, säger Urban Hilding, vd på IUM och ordförande i Sveriges Mediebyråer.

När det gäller poolerna säger en mediebyråchef, som vill vara anonym:

– Det blir olyckligt när en auditör sitter med ”en svart låda” med vilken den jämför annonsörens priser. På detta sätt är det ganska lätt att skapa osäkerhet hos en annonsör kring deras mediepriser – utan att det behöver vara något fel på dem.

Både Fredrik Kinge på Etat Control och Ebiquitys Ebba Horn säger dock att prisjämförelser bara är en liten del av verksamheten.

– Vi stannar inte vid prisjämförelser, utan går vidare och mäter den taktiska optimeringen, säger Fredrik Kinge.

– Men om en kund aldrig har gjort en analys så är det första de vill veta hur bra deras priser är. Det är klart att det finns en inbyggd ovilja i att bli auditerad, fyller Ebba Horn i.

News Pilot

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.