Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Köparna om pitchkritiken

Annonsörerna försvarar sig mot mediebyråernas skarpa pitchkritik.

Henrik Widell


Publicerad: 05 Oktober 2010, 08:48
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:36

Ämnen i artikeln:

ArlaBjörn BorgCarat

Som Dagens Media tidigare rapporterat så tvingas mediebyråerna som redan plågas av små marginaler, lägga allt mer tid på pitcher, ibland upp mot 3 000 timmar om året. Ett förfarande som, enligt en sammanräkning i förra numret av Dagens Media, kostar mediebyråerna 65 miljoner kronor årligen. 

Arla, en av Sveriges största medieköpare, befinner sig sedan i somras i en mediebyråpitch där Carat försöker försvara sitt uppdrag mot MEC och Mediacom. Arlas marknadsdirektör Helena Donar:

– En förklaring till de mer omfattande pitcherna är att medielandskapet blivit oerhört mycket mer komplext än för bara några år sedan. Det finns i dag betydligt fler parametrar att ta hänsyn till.

Mediebyråerna har i den här mer komplexa miljön förflyttat sig från att i huvudsak vara medieförmedlare till att ta ett större strategiskt ansvar. I en tidigare intervju med Dagens Media sa MEC:s vd, Daniel Collin, att strategisk kompetens var ett sätt att förbättra byråernas små marginaler. Nu framträder en baksida av den förflyttningen.

– Mediebyråernas större strategiska kompetens fördjupar ju samarbetet i flera led vilket också gör pitcherna mer omfattande, säger Helena Donar.

Vitvaruaktören Elon bytte i mars från Starcom till OMD men marknadschef Jimmy Sander känner inte igen bilden mediebyråerna målar upp.

– Å andra sidan jobbar vi med ett begränsat antal medieslag, vilket gjorde att vår upphandling inte var så komplicerad. 

Björn Borg sparkade tidigare i år ut Bright Media och Adon och tog istället in Starcom.

– Mediebyråerna har utökat sin makt, säger Björn Borgs marknadschef Rocky af Ekenstam Brennicke och fortsätter:

– Mediebyråerna tar ett större ansvar i dag, är inne och nosar på reklam, pr och andra områden. Som beställare bryr jag mig inte om vad för titel leverantören har, så länge de levererar. 

Ämnen i artikeln:

ArlaBjörn BorgCarat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.