Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Köp sociala medier rätt

Publicerad: 23 november 2011, 09:37
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Är det fans, gillanden, kommentarer eller köp som ska räknas? Dagens Media reder ut metoderna, som följer upp investeringar i sociala medier.


Trots att svenskarna numera lägger mer än en tredjedel av sin tid på internet i sociala medier har investeringarna inte hittat dit. En orsak är att många företag inte vet hur de ska värdera resultatet i sociala medier.

– Det går att mäta ROI i sociala medier om man kan leva med att det aldrig blir helt perfekt och är beredd att applicera en dos sunt förnuft, säger Jerry Silfwer, chefsstrateg på pr-byrån Whispr.

Sociala medier kan beröra allt från företagens marknadskommunikation och konsumentinsikt till att förbättra kundtjänsten eller jaga nya talanger.

Experternas råd är att sätta upp tydliga mål som passar både verksamheten och syftet med insatsen.

Målen ska vara kopplade till aktivitet för att lätt kunna följas upp, till exempel ”minst x procent ska kommentera”. Metoden utvecklas sedan allt eftersom resultatet av tidigare aktiviteter kan jämföras med nya.

– Det finns ingen standardmetod och branscherna skiljer sig åt. Jobbar du med e-handel är det förmodligen lättare att få fram ett exakt värde på insatser i sociala medier än i andra medier, säger Johan Ydring, expert på sociala medier på mediebyrån Mindshare.

En nätshop kan till exempel ha målet att så många som möjligt av Facebook-fansen ska gå vidare till företagssajten och köpa en produkt.

ROI blir då försäljningsvinsten delad med kostnaden för Facebook-insatsen. Men det kan vara svårare att översätta resultatet i kronor och ören.

– I vissa fall får man helt enkelt bestämma sig för vad man tycker vissa saker är värda. Man kan alltid börja med att jämföra med andra medier: Är 1 000 exponeringar här värda mer eller mindre än 1 000 exponeringar i print, säger Johan Ydring.

Många brottas med värderingen av gillanden, ”likes”, på Facebook.

– Jag har inga problem med att man räknar ut det, så länge man har koll på att värdet på en like även korrelerar med hur mycket aktivitet som finns på sidan och vad man vill åstadkomma, säger Jerry Silfwer.

Manuel Lemholt Berger, projektledare på Weber Shandwick:

– Man bör mäta engagemang och interaktion, snarare än antalet likes och sidvisningar. Förhoppningsvis skapar engagemang lojala kunder som blir ambassadörer för varumärket.

Han påpekar också att de som arbetar med sociala medier måste vara tydliga med att allt inte går att värdera i pengar, till exempel förslag på produktutveckling.

Det går att mäta enskilda inlägg på Facebook på samma sätt som större kampanjer.

Genom att mäta vilka inlägg som driver mest trafik till e-butiken, som fansen väljer att kommentera eller sprida vidare, kan företag bli bättre på att skapa engagemang.

– Den verkliga vinsten med sociala medier är ändå relationen till kunderna. Sociala medier är ett långsiktigt arbete med att bygga lojalitet, säger Johan Ydring.

En bra mätmetod hjälper företaget att förstå om det är dags att utveckla innehållet och när det är tid att öka räckvidden.

– Det är ganska enkelt att se om en insats på Twitter ger dåligt resultat, men det krävs klokskap för att avgöra om Twitt­er är en dålig kanal eller om insatserna i sig är dåliga, säger Jerry Silfwer.

Experternas bästa råd

1. Sätt upp tydliga ?mål.

2. Mät samma parametrar över tid för att på så vis kunna mäta resultatet.

Exempel på parametrar:

- Leads – Hur många leads kommer från So Me-kanaler?

- Omnämnanden – Hur många pratar om oss?

- Inställning – Positiva eller negativa omdömen.

- Kommentarer – Får vi några kommentarer?

- Antal followers/fans – Hur många aktiva fans har vi?

-?In-links – Hur många länkar till oss?

-?Shares – Delar folk med sig av vårt innehåll?

- ”Likes” och ”Pluses”– Hur många ”enkla interaktioner” har vi?

3. Använd följande upp­delning när du mäter insatser och närvaro i sociala medier:

- Impact (genomslag) – Hur många som nåddes av genomslaget. Påminner om hur marknadsföring mäts på klassiskt vis.

- Reach (räckvidd)– I takt med att följare, fans, prenumeranter, medlemmar etc ökar, så ökar även räckvidden med varje insats.

- Reactions (engagemang) – Hur många som faktiskt interagerar på något sätt med den digitala marknadsföringsinsatsen. Kan med fördel ?viktas mot vilken auktoritet ?de som interagerar har. En ?tung bloggpost från en inflytelserik bloggare kan därför viktas högre än en Facebook-like.

- Conversion (avslut)

Graden av konvertering.

4. Utvärdera noggrant vad som fungerar och inte. Bestäm därefter vad som bör utvecklas och vad som bör avvecklas.

Källa: Jerry Silwfer, Johan Ydring och Manuel Lemholt Berger

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.