Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Köp dina artiklar"

Publicerad: 12 Augusti 2009, 13:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:04

I spåren av tidningsdöden i USA tar medier finansierade av allmänheten allt större plats.


På den amerikanska nyhetssajten Spot.us kan den som tycker att skolorna serverar dålig mat skänka en valfri summa för att få ett undersökande reportage skrivet om saken.

I skrivande stund har Spot.us fått in 366,5 dollar. När 500 dollar har samlats in lovar sajten att deras reporter Serena Renner ska producera en 1 500 ord lång artikel som bryter ned och jämför vad två olika skolor i San Francisco-området serverar för mat. En punktlista med mål, vad artikeln ska uppnå, finns även.

”Öka medvetenheten om problemen med hälsosam mat i skolor genom att visa var en given skola misslyckas med att tillhandahålla hälsosam mat”, står det bland annat.

På sajten trängs ett otal andra ”pitcher” med artiklar som reportrar knutna till Spot.us ska skriva – om någon betalar för dem.

Fenomenet har i USA blivit känt som ”crowdfunding” och ses av vissa som den dyra undersökande journalistikens räddning.

– Vi har ett uppdrag: att stödja lokal undersökande journalistik. Den typ av journalistik som får svårare och svårare att nå ytan på grund av en rad ekonomiska omständigheter, säger grundaren David Cohn i sin presentation av sajten på ett Youtubeklipp. 

Förutom de Obama-osande mikrodonationerna försöker Spot.us finansiera artiklarna genom att sälja dem vidare till etablerade medier, varpå de som ursprungligen lämnat ett bidrag får tillbaka sina pengar.

Ett annat medium med finansiering från donationer är Wall Street Journalveteranen Paul E Steigers skapelse Pro Publica. Sajten har 32 journalister helt dedicerade till undersökande journalistik.

Artiklarna ger Pro Publica sedan bort exklusivt till det medium som de tror kan ge störst genomslag för artikeln.

Finansieringen sker istället via bidrag från stiftelser, filantroper och allmänhet. En stor donation på 30 miljoner dollar, spritt över tre år, lade grundplåten.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.