Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Konsten att nå miljontals reklamvägrare

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:27

Nå reklamblockerare med hjälp av mediet som nyttjas av 1,2 miljarder människor. Joakim Eklund skriver om hur spel kan användas som digital marknadskommunikation.


Under 2014 bombarderades varje svensk av cirka 200 kommersiella budskap per dag, och under 2015 förväntas den svenska reklammarknaden omsätta strax över 32 miljarder kronor.

Samtidigt installerar allt fler människor i världen reklamblockerare på sina digitala enheter. Bara i Sverige handlar det om 25 procent av internetanvändarna. I åldrarna 16–24 är det hela 42 procent, enligt Orvesto (2015:1).

Är det då kört om du vill nå ut med din digitala marknadskommunikation? Absolut inte. Det finns ett effektivt sätt att nå reklamblockerare. Och det via ett medium som ungefär 1,2 miljarder människor nyttjar regelbundet, varav 966 miljoner också via sina mobila enheter. Mediet vi pratar om är spel, och utgör mellan 70 och 80 procent av alla nedladdade appar. Under 2014 släpptes bara på App Store 500 spel per dag, och man kan inte se några tendenser till att spelutgivningen kommer att mattas av – tvärtom. Branschens vinst uppgick 2014 till 81,5 miljarder dollar och beräknas 2017 generera runt 103 miljarder dollar, varav 35,4 miljarder dollar från mobila enheter.

Med andra ord: Släpper du ett roligt spel, så kommer det att laddas ned. Faktiskt även om det råkar marknadsföra produkter och tjänster såsom gängtappar eller radonmätningar.

För det första: Om ditt spel är kul, så förknippar spelaren den positiva känslan med ditt varumärke och minns upplevelsen under lång tid.

För det andra: Ett marknadsföringsspel är ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra tjänster och/eller produkter. Dels får det snabbt en viral spridning, dels får du mer för pengarna. Annonser och tv-reklam glöms i ett andetag – spel kan leva i åratal.

För det tredje: Ett spel samlar matnyttig information om spelaren, via exempelvis Google Analytics, och ger dig på så sätt en unik möjlighet att driva framtida affärsstrategier.

Det finns tyvärr många exempel på misslyckade spelbaserade kampanjer, byggda kring usla spel. Att spelen är dåliga beror sannolikt på att de som designat spelen inte gjort spel tidigare.

Här är några saker du bör tänka på, för att ha ett bättre utgångsläge:

Börja alltid med att förstå din målgrupp. Vilka är de och vad gillar de för typ av spel? Vilken är den minsta gemensamma nämnaren hos mål­gruppen, när det gäller spelpreferenser?

När du har ovanstående klart för dig är det dags att fundera över hur ditt budskap ska kommuniceras i ett spel som målgruppen vill spela. Här gäller det att tänka ”show, don’t tell” – det handlar ju inte om att spelaren ska läsa om ditt erbjudande, utan ska uppleva det via spelets så kallade gameplay – det spelet går ut på.

Det bästa sättet att uppnå ”show, don’t tell” är att designa med utgångspunkt i det som i marknadsföring kallas ”Single-Minded Proposition” – det vill säga den unika fördel som din produkt eller tjänst ger mottagaren. Single-Minded Proposition ska kunna sammanfattas i en mening och ska vara något som dina konkurrenter inte erbjuder eller inte kan erbjuda. Om din produktfördel exempelvis är snabbhet, så kan ditt spel illustrera detta genom att bygga på snabbhet. Eller om du säljer en gaffeltruck med ett unikt säkerhetssystem, så kan du låta dina spelare först få lösa tuffa logistikutmaningar utan säkerhetssystemet, och sedan med säkerhetssystemet inkopplat. Fördelarna med systemet blir ögonblickligen uppenbara.

Det gameplay du skapar ska också reflektera känslan hos ditt varumärke – både via det som spelaren gör i spelet och genom själva grafiken. Ett exempel på det är The Scarecrow Game, som släppts av den amerikanska restaurangkedjan Chipotle Mexican Grill.

När du satt gameplay så behöver du bestämma hur spelets svårighet ska öka i varje nivå. Till detta behöver du sätta hur poängsystemet ska fungera. Vad är det som ger poäng och vilken typ av poäng handlar det om?

Sist men inte minst behöver du sätta kampanjmålen och hur du ska mäta att dessa uppnåtts. Ska du gå på antal spelare, försäljningsökning, ökning i ”brand recall” eller omdömen och stories i sociala medier?

Avslutningsvis: Lyckas du med konststycket att släppa ett bra spel, kan du räkna med att det kommer att locka hundratusentals, kanske miljontals spelare till att umgås med ditt varumärke i veckor, månader, och kanske till och med år – inte sällan 30–40 minuter per spelomgång.

 

 

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.