Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

”Konstant krig tjänar ingen på”

Publicerad: 14 Augusti 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14

Att Stockholm förlorade Eurovision Song Contest till Malmö var ingen slump. Och fler evenemang riskerar att försvinna från huvudstaden om inget görs. – Det finns en tröghet i Stockholm som saknas i Malmö och Göteborg, säger Niklas Olovzon, vd på sponsrings- och varumärkesbyrån Passion Lab.


Ämnen i artikeln:

Friends ArenaPassion Lab

Råsunda och Söderstadion förbereds för rivning, men redan innan de jämnats med marken kommer ersättarna att stå klara, Tele2 Arena i Globen-området och Friends Arena i Solna.

Utöver en hypermodern standard innebär de nya arenorna också 30 000 nya sittplatser. Det har talats om en överetablering i Stockholm, men det tycker Niklas Olovzon är fel.

– Det finns tillräckligt med event. Dilemmat är att få Stockholms Stad och regionen att verka för att få hit dem. Att Eurovision hamnade i Malmö är ett stort misslyckande för Stockholm, men symptomatiskt då det finns en helt annan tröghet i besluten här än i Malmö och Göteborg.

Om konkurrensen mellan de nya arenorna säger han att båda är fantastiska projekt men att de har ett problem – de är för lika varandra.

– Eftersom de båda är byggda efter den senaste arenastandarden med öppna ytor för sponsorer och VIP-lounger så är det inte så mycket som skiljer dem åt, bortsett från storlek och läge.

Niklas Olovzon tror att det blir nödvändigt för dem att odla varsin distinkt profil.

– Ett konstant krig tjänar ingen av dem på. Bättre då att hitta sin profil och dela upp marknaden.

Tror du att det tänket finns hos de båda arenabolagen?

– Det är för tidigt att svara på. Friends Arena har fördel av sin storlek, Tele2 Arena av att den befinner sig i ett eventområde och att den har bättre kommunikationer.

News Pilot


Ämnen i artikeln:

Friends ArenaPassion Lab

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.