Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Konkurrenterna slåss om Onoffs kunder

Publicerad: 17 Augusti 2011, 09:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

I spåren av Onoffs konkurs slipar konkurrenterna vapnen. Ny grafisk profil för Elgiganten, Expert befäster servicepositionen – och Media Markt fortsätter sälja varor med förlust. "Den situation vi har i dag är inte hållbar", säger Media Markts marknadschef Johan Rosenblom.


Ämnen i artikeln:

SibaMedia MarktExpertElgigantenOnoff

När Onoffs 67 butiker över hela Sverige stängde igen för gott frigjordes utrymme – värt drygt 3 miljarder kronor – som kvarkvarande aktörer nu slåss om.

– Vi kommer att fortsätta vår prisaggressivitet, säger Eddie Hernandez, marknadschef på Elgiganten i Sverige.

Designbyrån Neumeister har fått i uppdrag att ta fram en ny grafisk profil för kedjans samtliga varuhus i Norden.

– Vi vill fräscha upp våra befintliga varuhus, men har inga planer på ytterligare expansion, säger Eddie Hernandez.

Det har däremot Expert, som efter Onoff-konkursen köpt 30 av de stängda butikerna.

– Vi kommer att intensifiera vår marknadsföring, framför allt med anledning av att vi tar över 30 av Onoffs butiker, säger Lars Jungerth, marknadschef på Expert, som under första halvåret i år spenderade 48,1 miljoner kronor på medieköp, enligt Sifo reklammätningar.

Det ska jämföras med Elgiganten som köpte medieutrymme för hela 292 miljoner bruttokronor.

– Vi har nu 200 butiker och är omsättningsmässigt klar trea på marknaden, säger Lars Jungerth. 

Vilken position vill Expert ta?

– Jag upplever att vi har haft servicepositionen länge, även om vi i ärlighetens namn inte varit så bra på att marknadsföra det.

– Vi har installationstjänst sen urminnes tider, och en mer senior säljkår.

Hur ska ni förklara det i er kommunikation?

– Vi kommer att befästa den positionen framöver, samtidigt är det viktigt att kommunicera service kopplat till pris, att vi inte har högre priser än konkurrenterna.

Den extrema prispressen har till stor del skapats av Media Markts inträde i Sverige.

– Den situation vi har i dag är inte hållbar, vi tjänar ju inga pengar, säger Media Markts marknadschef Johan Rosenblom, och fortsätter:

– Vår marknadsföring går nu in i en ny fas, vi har ett behov av förnyelse. Vi måste bli bättre på att kommunicera att vi inte bara har lägsta pris – utan också ett brett sortiment.

Vad skiljer er från era konkurrenter?

– Jag tror jag vågar påstå att vi har några fler nördar som jobbar hos oss, som verkligen brinner för det de gör.

Han medger samtidigt att de försummat marknadsföringen på nätet.

– Det är något som kommer att komma, vi har varit för sena på nätet.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.