Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Konkurrenterna sågar Bonniers Laser

Publicerad: 16 Februari 2011, 12:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Spelpressen har kämpat mot vikande upplagor och minskad försäljning sedan toppåren runt millennieskiftet. Nu går Bonnier in i segmentet med tidningen Laser – och totalsågas av konkurrenterna.


Ämnen i artikeln:

Bonnier Tidskrifter

Floran av speltidningar tunnas ut alltmer. Super Play var den senaste titeln som lades ned då Hjemmet Mortensen fusionerades med Egmont i slutet av 2009. Spel har blivit mainstreamunderhållning  och de etablerade  medierna har ökat sin spelbevakning, som till exempel  Aftonbladet, som förra året lanserade  den redaktionella satsningen ”Spela!”. 

Speltidningarna har inte klarat övergången och det är främst läsarflykten till nätet som sänkt deras räckvidd och upplagor. 

Med Laser vill Bonnier fånga upp de mer allmänt intresserade spelarna.  Konkurrenterna ställer sig frågande till den strategin. 

– Det ser kanske ut som en bra affär på bordet, ingen har riktigt tagit den nischen, men det finns förstås en anledning till det, säger Joakim Bennet, chefredaktör för Egmonts PC Gamer. 

Det är en viss grupp av spelare som köper speltidningar, säger han, och det är de inbitna spelarna. 

– När det som i dag finns spelnyheter överallt och en ocean av spelsajter så köper inte den här målgruppen tidningar. För att klara sig på pappret i dag måste man bli än mer specialiserad. 

Laser blir en direkt konkurrent till Gamereactor som vänder sig till en bred skara spelare.  Men där Laser ska kosta 49 kronor delas Gamereactor ut gratis. 

– Det blir tufft för dem att konkurrera med och jag har svårt att se hur de ska lyckas, säger Petter Hegevall, chefredaktör för Gamereactor.

Både Gamereactor och Egmont har anpassat sig till utvecklingen och stärkt upp sin affär på nätet. Sedan två år tillbaka är webben Gamereactors huvudaffär, och Egmont (då Hjemmet Mortensen) köpte 2006 den svenska spelsajten FZ för att kontra effekten av PC Gamers fallande räckvidd.  Mellan 2006 och 2010 har tidningen tappat från 86 000 läsare till 70 000. Vad Bonniers planer för Laser är, och om tidningen också ska finnas på nätet, vill Bonnier inte berätta. 

– I nuläget vill vi inte säga någonting som kan ge våra konkurrenter insikt i hur vi tänker föra ut Laser på marknaden, säger Daniel Frodin, chef för området Teknik & Special på Bonnier Tidskrifter.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Bonnier Tidskrifter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.