Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Konkurrenter är viktiga"

Publicerad: 12 Maj 2010, 11:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Konsten att förenkla och presentera ett komplext budskap på ett aptitligt sätt. Det tar SPP:s nya informationschef Niklas Bodell med sig från kvällstidningsvärlden.


Efter 18 år på Aftonbladet är Niklas Bodell van vid att förenkla världen för att göra den intressant för läsarna. En kunskap han tror sig ha nytta av även i pensionsbranschen, där den stora svårigheten är att få spararna att intressera sig för sin pension.

– På en kvällstidning jobbar man ständigt med att förenkla och problematisera. Det försöker jag överföra och använda varje dag i mitt nya jobb, säger Niklas Bodell, som rekryterades till SPP i februari efter en kort sejour som kommunikationskonsult i egen regi.

Utmaningen är att göra pension enkelt. I dag är det svårt att skilja pensionsbolagens kommunikation åt, men Niklas Bodell tror att den aktör som lyckas förklara och förtydliga pensionsfrågan är den som kommer att vinna spararnas gunst i framtiden.

Och det är SPP som ska ta den rollen, tillsammans med nyvalda reklambyrån Swe.

– Att kommunikationsfrågor stod så högt på SPP:s agenda var kanske den främstaanledningen till att jag accepterade jobbet, säger Niklas Bodell.

I hans uppdrag ingår, förutom att få spararna intresserade av pension i allmänhet och av SPP i synnerhet, även att uppvakta makthavare. SPP villutveckla upphandlingen av tjänstepensioner, som Niklas Bodell menar inte lever upp till valfrihet för kunden och fri konkurrens.

Niklas Bodell började på Aftonbladet 1991 som reporter. Då tänkte han stanna i tre år. I höstas, 18 år senare, sa han upp sig. Då i rollen som informationschef.

Hur blev det så länge?

– Jag fick göra nya saker hela tiden. Jag började som reporter, var ekonomireporter under förra krisen, blev sedan biträdande sportchef, nyhetschef och slutligen informationschef. Det var roligt att gå till jobbet varje dag, och det är det viktigaste för mig.

Skiftet från reporter till informationschef blev inte så dramatiskt som han räknat med.

– Jag upplevde aldrig känslan av att ha bytt sida. Eftersom jag hade stark förankring på redaktionen blev jobbet som informationschef lättare.

Men efter sommaren 2009 kände Niklas Bodell att det var dags att hoppa av tåget och göra något annat. Då hade Aftonbladet genomfört en av sina största organisationsförändringar, när pappret och webben slogs ihop.

–  Jag jobbade stenhårt med kommunikationen kring förändringarna och på hösten var det dags för det att börja rulla. Det var då jag kände att jag, efter 18 år, var färdig på Aftonbladet och att det var hög tid att göra något annat.

Niklas Bodell har fortfarande nära band till Aftonbladet. Hans fru jobbar kvar, och han cyklar tillsammans med chefredaktören Jan Helin så gott som varje söndag, även om det enligt egen uppgift har blivit lite si och så med det på senare tid.

Ytterligare en insikt som Niklas Bodell tog med sig från Aftonbladet till sitt nya jobb var betydelsen av en tydlig motståndare.

– Det är viktigt att ha en eller några identifierade konkurrenter. Då blir det match varje dag och man håller sig på tårna.

Niklas Bodell

Yrke: Informationschef på SPP.

Ålder: 43 år.

Familj: Fru och hund, en nioårig Jack Russell.

Bor: Södermalm i Stockholm.

Bakgrund: Började reporterbanan på Ny Teknik, därefter länstidningen Folket innan han började på Aftonbladet 1991. Har skrivit två reportageböcker: ”Estonia: Berättelsen om en tragedi” och ”På liv och död:Historien om Micke Dubois”. ”En ny bok finns i tankerna, men det är en tidsfråga.”

Intressen: Hammarby, matlagning,löpning. ”Och det ändlösa renoveringsarbetet av huset på Österlen.”

Detta visste ni inte om Niklas Bodell: Har kompat Bonnie Tyler på piano på en fest i Strömsholm. Hon sjöng ”It’s a heartache”.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.