torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Kommitté ser över frågan

Publicerad: 14 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:32

I förra veckan hade Sveriges kommunikationsbyråers HR2020-kommitté sitt första möte. På agendan står jämställdhet och mångfald i reklambyråernas bemanning år 2020. "Det är ett jätteviktigt arbete", säger Christina Gillberg, som leder kommittén.


DT

Dante Thomsen

SA

Synnöve Almer


Kommitténs mål är att undersöka hur kommunikationsbranschen ska vara bemannad år 2020, och medverkar gör representanter från stora och små byråer i hela Sverige.

Leder arbetet gör Christina Gillberg, som annars är operativ chef på byrån Gyro. Övriga medlemmar är bland andra Ehsan Nasari, vd på Populate, Birger Östberg, enhetschef på Westander, Toomas Tartu, vd på Momentum, och Kristina Bengtsson, projektledare och partner på Valentin Byhr.

– Vi ska bland annat titta på ålderspyramiden och på hur långt byråerna kommit i jämställdhets- och mångfaldsarbetet, säger Christina Gillberg.

Just nu arbetar kommittén med att ringa in de viktigaste frågorna, men att jämställdhet är en av dem är så gott som säkert.

– Det är ett extremt viktigt arbete. Vår bransch är en av världens mäktigaste, och tittar man på vår lönestatistik för 2011 fanns det bara en enda kvinna med bland de 30 första namnen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev