Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Kommer att gå mer mot premium”

Publicerad: 10 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:22

Pubmatics SSP gjorde sitt intåg på den svenska marknaden i våras. Nordenchefen Jonas Olsen räknar med att mer premiumutrymme snart kommer att bli tillgängligt via programmatic.


Hittills har det främst handlat om osålt utrymme som publicisterna har gjort tillgängligt för programmatiska köp. Jonas Olsen tror dock att vi framöver kommer att få se en förändring.

– Jag ser att marknaden kommer att gå mer mot premium i takt med att de stora brandingaktörerna börjar lägga mer pengar på programmatic, säger han.

Varför har det mest handlat om osålt utrymme så här långt?

– Jag tror att det i mycket beror på osäkerhet. Men vi ser nu att många av våra publishers har en ökad PMP-intjäning eftersom annonsörerna vill veta vad de köper.

Vilket råd skulle du vilja ge till annonsörer som ska ge sig på programmatic?

– Att inte försöka lära sig alla förkortningar och benämningar. Programmatic är inget annat än en automatisering och effektivisering av köp- och säljprocessen – det är inte rocket science. Gör det så enkelt som möjligt och flytta sakta men säkert mer av budgeten till programmatic i takt med att du lär dig hur du ska effektivisera din affär.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.