Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Kluven statistik för veckopressen

Publicerad: 3 Mars 2011, 12:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

De veckoutgivna familjetidningarna tappar läsare. Men trots det ökar annonsförsäljningen. ”Det har blivit intressant att rikta reklam även till kvinnor över 35 år”, säger Lotta Cederbom, annonsdirektör på Aller Media.


Ämnen i artikeln:

AllersÅret Runt

Veckotidningarna Allas, Allers, Hemmets Journal, Hemmets Veckotidning, Icakuriren och Året Runt har de senaste fem åren tillsammans tappat 10 procent i räckvidd, enligt Orvesto Konsument.

Samtidigt har annonsförsäljningen ökat med 6 procent, enligt Sifo reklammätningar.

– Veckotidningarna är ett vanemedium. Det ska mycket till för att säga upp prenumerationen och det är likadant för annonsörerna. En stor del av annonsörerna går inte via medie­byrå och gör därför inte samma analyser som vi, säger Ulrika Jangblad, printchef på OMD Göteborg.

Aller Media ger ut fyra av titlarna i segmentet: Allas, Allers, Hemmets Veckotidning och Året Runt. Enligt Lotta Cederbom beror  annonsökningen dels på den gynnsamma konjunkturen, dels på att både branschen och förlaget jobbar på att få annonsörerna att upptäcka den äldre målgruppen.

– Inte bara kvinnor 20–35 år konsumerar, utan även kvinnor över 35 år har blivit intressanta för annonsörerna, säger hon.

Aller Medias veckotidningar sålde för sammanlagt 95 miljoner kronor brutto förra året. En ökning på 4 procent jämfört med 2009. Räckvidden har under samma period minskat med 5 procent. De fyra tidningarna når nu totalt drygt 1,6 miljoner läsare.

Men räckviddstappet oroar inte Lotta Cederbom.

– Från ett annonsperspektiv är det aldrig bra att tappa läsare, men samtidigt ser vi att vi lyckas behålla våra prenumeranter.

Veckotidningarna har förhållandevis gamla läsare. Året Runt har störst andel läsare 55–79 år – hela 64 procent. Hemmets Journal har 61 procent, Hemmets Veckotidning 59 procent, Allers 56 procent, Icakuriren 48 procent och Allas har 47 procent läsare 55–79 år, enligt Orvesto Konsument.

– Titlarna lider av Bingolottosyndromet. De har en massa äldre läsare, som tyvärr faller ifrån, samtidigt som de har svårt att fylla på underifrån. Vill de vara kvar som räckviddsmedium så måste de hitta nya läsare, säger Ulrika Jangblad.

Hemmets Journal är den tidning som har satsat hårdast på nätet. Där ser man också möjligheten att locka yngre läsare till papperstidningen.

– Läsarna på nätet är yngre än papperstidningens. Samtidigt ser vi att internetanvändandet kryper upp i åldrarna, 60–70 procent av våra läsare använder internet flitigt, så åldersskillnaden mellan tidningen och nätet krymper, säger Håkan Ström, chefredaktör på Hemmets Journal.

Hemmets Journal ska nu utveckla sajten ytterligare, bland annat med mer interaktivitet.

– För ett antal år sedan tyckte inte alltid de äldre läsarna att det var så positivt att behöva kommunicera via internet. Men det motståndet har i princip försvunnit de senaste åren.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

AllersÅret Runt

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.