Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Klippsajterna ska nå ut till nya läsare

Publicerad: 30 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:11

På bara veckor har de nått en miljonpublik i mobiltelefonen.Klippsajterna är mediehusens nya vapen i kampen om ungdomarna.– Vi vill inte nå de läsare Aftonbladet redan har, vi vill nå nya läsare, säger Ehsan Fadakar, ansvarig utgivare för Lajkat.se.


Ämnen i artikeln:

Ehsan Fadakar

Expressens chefredaktör Thoma­s Mattsson jublade i förra veckan över tidningens nya rekordsiffror för mobiltrafik: 3,5 miljoner unika besökare. Aftonbladet slog också rekord med 5,3 miljoner unika besökare i mobilen.

Men samtidigt som ett stort antal medarbetares texter, avslöjanden och foton ligger bakom trafikströmmarna på Sveriges stora kvällstidningssajter har två sidoprojekt med små medel lyckats nå miljontrafik. En miljontrafik som i Expressens fall har bakats in i de ordinarie trafiksiffrorna.

Internationellt sett finns föregångare som Upworthy. Och i Sverige hette förlagorna Hyllat.se och Uppskattat.se. Alla är de sajter helt byggda kring viralt material – till största del Youtubevideos – från nätets alla hörn.

Nu har de stora mediehusen hakat på. Expressens Omtalat.nu lanserades mitt i sommarvärmens juli. I augusti sjösatte konkurrenten Aftonbladet Lajkat.se. Senast att haka på trenden är lokaltidningshuset Norrköpings Tidningars Media AB. Alla tre försöker de nå en nätpublik som i vanliga fall inte tar del av dagstidningar.

– Vi har valt att bygga Lajkat.se helt fristående från Aftonbladet för att målgrupperna inte ska krocka, säger Ehsan Fadakar.

Tanken är att Lajkat.se och Omtalat.nu ska kunna bli bra annonsaffärer framöver.

Båda två sköts i dagsläget av två personer vardera. Två personer, som genererar över en miljon unika webbläsare i mobilen efter en väldigt kort tid på marknaden.

Det är en ekvation som förmodligen får det att vattnas i munnen på de hårt plågade tidningscheferna runt om i landet.

– Målet är att tjäna pengar via bannerannonsering och native advertising. Förhoppningsvis kommer vår trafik att öka, men konkurrensen kommer säker att öka också, säger Dan Edström, ansvarig för sociala medier på Expressen.

Ehsan Fadakar har svårt att sia om hur stor Lajkat.se kommer att vara om ett år. Men han är tydlig med att räckvidden inte i sig är det viktigaste. Lajkat.ses viktigaste uppgift är att samla läsare i åldrarna 18–24 år.

– Vi vet att det är en målgrupp som annonsörerna skriker efter. Vi skulle säkert kunna nå två miljoner om vi breddade målgruppen, men då förlorar vi positionen som en underhållningssida för den yngre generationen.

Norrköpings Tidningars Media AB:s viralsajt Finkammat.se har i dagsläget inga officiella trafiksiffror att redovisa. Tanken är – olikt Expressens och Aftonbladets strategier – att trafiken ska boostas genom att Finkammats innehåll trycks ut på tidnings­husets webbar.

– Nu puffar vi för materialet på tidningssajterna för att bygga trafik, säger Björn Lövenlid, ansvarig utgivare för Finkammat.se.

Exakt hur väl de nya viralsajterna lyckas med att nå ungdomarna är svårt för utomstående att bedöma. Då en majoritet av trafiken kommer från sociala medier kan sajternas Facebookföljare ge en hint. Omtalat, störst på Facebook bland de tre, når högst engagemang i gruppen 25–44 år. Lajkat.ses och Finkammat.ses största engagemang ses bland 18–24-åringar.

– Sociala medier är den primärka källan för trafik, och det är också målsättningen, säger Expressens Dan Edström.

Även Aftonbladet får den största delen av trafiken från sociala medier. Men uppemot 25 procent av trafiken kommer från folk som surfar in direkt på Lajkat.se.

– Vårt mål är att öka andelen direkt trafik, säger Ehsan Fadaka­r.

Omtalat

Ägs av Expressen.

Lanserades i juli.

Ligger till skillnad från konkurrenterna inte på en egen domän. Istället hittas den på expressen.se/omtalat.

Det innebär att trafiken till Omtalat driver upp Expressens ordinarie trafiksiffror.

Unika webbläsare v. 38: 674 797 (desktop), 1 200 760 (mobil).

Fans på Facebook*: 50 334.

Affärsmodell: native advertising och bannerannonsering.

 

Lajkat

Ägs av Aftonbladet.

Lanserades i augusti.

Unika webbläsare v. 38: 399 548 (desktop), 922 380 (mobil).

Fans på Facebook*: 32 517.

Affärsmodell: Planen är att Lajkat.se ska tjäna pengar på native advertising och sponsrade nyheter samt traditionell annonsering.

 

Finkammat

Ägs av Norrköpings Tidningars Media AB.

Lanserades i september.

Unika webbläsare: Mäts inte i Kia-index.

Fans på Facebook*: 5 454.

Affärsmodell: Ska sälja annonser.

 

Andra viralsajter

Hyllat.se

Påstår sig vara ”en av Sveriges största bloggar” med ”flera hundra tusen besökare” den senaste veckan. Säljer annonser.

Scrolla.se

Ger ”roliga, nostalgiska, konstiga eller tänkvärda listor och artiklar”.

Uppskattat.se

Kämpar för att visa det ”absolut mysigaste” och ”hetaste från internet”. Säljer annonser.

Internationella förlagor:

Uworthy, Buzzfeed med flera.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Ehsan Fadakar

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.