Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Kia-bråket trappas upp

Publicerad: 26 Augusti 2009, 12:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

I nya Kia-index saknas alla siffror äldre än juli 2007 och båda sidor i Kia-bråket har tagit jurister till hjälp.


För drygt en vecka sedan gick avtalet mellan Sveriges Annonsörer och konsulten Lasse Näsström ut. Han är den som på eget initiativ byggt upp trafikmätningar och har sedan juli 2007 sammanställt Kia-index åt Sveriges Annonsörer.

Men efter tidigare juridiska turer, där Lasse Näsström bland annat vunnit en tvist mot Tidningsstatistik, TS, som Sveriges Annonsörer äger delar av, fick Lasse Näsström under sommaren sparken från sitt konsultuppdrag. Enligt honom själv hävdar Sveriges Annonsörer också att han har haft samarbetssvårigheter, något som han menar kommer sig av otydligt ledarskap från intresseorganisationen.

Bråket innebär att det nya Kia-index är kraftigt stympat. All data som kommer från tiden innan Lasse Näsström fick uppdraget av Sveriges Annonsörer är borta. Det handlar om två års data för 116 sajter.

Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer, hänvisar frågorna om Kia-index innehåll till Mikael Karlsson, som är den som anlitats för att skapa nya Kia-index. När kontraktet mellan Lasse Näsström och Sveriges Annonsörer gick ut lämnades data sedan juli 2007 över till annonsörsföreningen. Efter ekonomiska påtryckningar från Sveriges Annonsörer lämnade Lasse Näsström även över databasstrukturen.

– Det är en tolkningsfråga runt det kontrakt som Lasse Näsström och Sveriges Annonsörer har. Jurister tittar på detta just nu och innan frågan är avgjord kommer äldre data inte att presenteras, säger Mikael Karlsson.

Konflikten inom Kia, Kommittén för internetannonsering handlar också om pengar. Sedan 1 oktober 2007 betalar sajterna mellan 2 500 och 10 000 konor om året beroende på hur stora de är. Dagens sajter på listan drar in drygt 2 miljoner kronor om året i avgifter. Lasse Näsström har fakturerat cirka 750 000 kronor plus moms per år. Sammanlagt ska kostnaderna för Kia-index det senaste året legat på drygt 1 miljon kronor.

Därmed har Kia-index inneburit ett ordentligt överskott för Sveriges Annonsörer.

När avgifterna infördes sade Kia-index representanter att pengarna skulle användas till utvecklingen av listan. Men några stora pengar har inte kommit Kia till gagn, enligt flera som Dagens Media pratat med.

Anders Ericson anser inte att det finns några oklarheter om vart pengarna från Kia-index har tagit vägen och säger att Kia-index  har omsatt mindre än 2 miljoner kronor.

– Merparten av pengarna har gått till Lasse Näsströms ficka. Sedan har vi tagit in Hans Nordlöv för att täcka upp vissa punkter där vi inte fick leverans från Lasse Näsström.

Bolagiseringen av Kia-index som tidigare diskuterats är nu skjuten på framtiden.

– Just nu är det viktigare att göra ett bättre Kia-index och få in fler sajter. Det blir ingen bolagisering i år, säger Anders Ericson.

Lasse Näsström blir förvånad när han hör detta.

– Jag förstod det som att bolagiseringen var anledningen till att jag hade ett tidsbegränsat uppdrag, säger Lasse Näsström.

Kia står just nu utan ordförande efter att Staffan Slörner slutat som marknadschef på försvarsmakten för att bli vd för Sveriges Mediebyråer.

– Vi har en kandidat som vi kommer att presentera inom kort, säger Anders Ericson.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.