Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Kanske på sin plats med prishöjningar”

Publicerad: 22 november 2011, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Tv-kanalerna höjer, återigen, priset kraftigt på tv-reklam. Annonsörernas reaktion? Knappt någon alls. – Kanske är det på sin plats med höjningar, säger Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson.


För två veckor sedan kunde Dagens Media avslöja att tv-kanalerna vill driva igenom rekordstora prishöjningar på tv-reklam.

Den efterfrågan som råder gör att det finns utrymme för höjningar på 16 procent brutto i primetime, anser till exempel TV4.

Mediebyråerna sparkade bakut – och uppmanade tv-kanalerna att istället göra bättre program som drar fler tittare.

Men de stora reklamköparna tar de väntade prishöjningarna med ro. Dagens Media har talat med flera av Sveriges största annonsörer och ingen säger att prishöjningarna påverkar deras mediemix nästa år.

– Vi värderar även andra kanaler. För oss är våra butiker den viktigaste kanalen, säger Coops marknadsdirektör Bodil Jönsson Lindgren.

Hur ser ni på att tv-husen höjer priserna på reklam?

– Deras fokus bör vara att säkerställa att de kan leverera enligt de avtal som vi har.

Andra duckar helt för prisfrågan. Anna Rudels, kommunikationsansvarig på Procter & Gamble, vill över huvud taget inte prata om höjningarna.

– Vi kommenterar inte priser generellt, så jag kan inte besvara dina frågor, säger hon.

Även Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, är försiktig.

– Det väl inga kunder som gillar när priser höjs. Kanalerna höjde ganska rejält inför förra året, vilket man kan ha åsikter om. Men det är ingen reglerad marknad vi lever i utan en fri sådan. Med tanke på det kaos som har rått på många håll, ja då kanske det är på sin plats med höjningar, säger han.

Ericson tror att prishöjningarna kommer få begränsade konsekvenser för de stora tv-annonsörerna, trots att många av dem sannolikt kommer att dra i handbromsen om den oroliga ekonomin kvarstår.

– Det är väl klart att en del mindre annonsörer kanske ser över sitt hus och inte kommer vara lika frekventa tv-annonsörer framöver, men för de flesta stora spelare har det nog ingen inverkan.

Men tv-kanalerna bör passa sig för att skruva upp priset alltför mycket, enligt Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.

– Det är ett riskabelt läge att dunka till med en prishöjning nu när vi inte vet vad som händer i ekonomin.

– Både en annonsör och en kanal tar ju en stor risk eftersom man binder upp sig för ett helt år. Om de hamnar för högt riskerar de ju att förlora kunder helt eftersom det är så dyrt att producera tv-reklam.

Att köpa tv-reklam är trots förra årets höjning fortfarande relativt billigt – enligt IRM har priserna halverats på tio år.

– För några år sedan var tv dyrt och boomen började först när priserna gick ned. Det gäller att hitta en balans. Tv-kanalerna har nog mycket att fundera på, säger Slörner, och fortsätter:

– Tv har varit ett lönsamt medium med låg kontaktkostnad. Men det finns ju en gräns när kontaktkostnaden hamnar för högt jämfört med andra kanaler och när annonsörerna börjar räkna på andra lösningar.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.