Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Kändisar gav Onoff hög effekt på webben

Publicerad: 25 Maj 2011, 07:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Martin Timell fick Onoff att rata tv till förmån för kändisar i webb-tv. – Vår egen webb som publicistisk kanal blev jackpot, säger Erik Frankendal, marknadschef på Onoff.


Ämnen i artikeln:

Onoff

Ett samtal med TV4:s Martin Timell var fröet som fick Onoff att gå in med kraft i webb-tv:n.

– Äntligen Hemma är som vilket hemmafixarprogram som helst, sa han till mig, men efter så många år hade han lyckats knyta en relation med publiken vilket låg bakom programmets popularitet. Den tanken hade vi med oss när vi planerade våra filmer, säger Erik Frankendal.

I Onoffs filmer får personer som Mikael Persbrandt, Carolina Gynning och Markoolio hjälp med att fixa hemelektroniken. I flera av filmerna är det Onoffs egna installatörer som agerar den hjälpande handen.

– Målet var att profilera produkter och att berätta att vi erbjuder installationshjälp.

Filmerna är mellan åtta och tolv minuter långa.

– En vanlig föreställning är att man inte kan behålla folks uppmärksamhet någon längre stund på webben, våra mätningar visade att 75 procent av tittarna såg filmerna från början till slut.

Beslutet att köra kampanjen på webben var en budgetfråga.

– Vi hade inte resurser att köra kampanjen i tv:n men kombinerade kanalerna genom att göra reklam för webb-tv:n i den vanliga tv:n.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

Onoff

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev