Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Kanalernas dyra floppar

Publicerad: 12 Maj 2010, 06:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Tv-kanalerna satsar allt mer på egna produktioner, men projekten är dyra och riskfyllda. Dagens Medias genomgång visar att hälften av nyheterna hamnar i papperskorgen redan efter en säsong.


TV4-gruppen, MTG TV och Prosieben är eniga om att de har investerat mer i egenproduktioner de senaste två åren.

– Konkurrensen om tittarna har blivit betydligt tuffare, så det har blivit viktigt för oss att hålla trycket uppe hela året. Vi har förlängt säsongerna och skruvat upp antalet lokalproducerade serier sedan 2008, säger Maria Mowbray, tillförordnad programchef för TV4.

Det har blivit viktigare för kanalerna att stärka varumärket med hjälp av egna profiler och program. Det växande online-titt-andet driver på efterfrågan av eget innehåll, som kan publiceras i fler kanaler.  Författarstrejken i Hollywood ökade också behovet av lokalproducerat innehåll.

Att producera nytt, eget innehåll är samtidigt riskfyllt. En sammanställning som Dagens Media har gjort visar att Sveriges sju största kommersiella kanaler sände 122 egenproducerade underhållningsserier under 2008.

49 av dem var nysatsningar – varav hälften lades ned året därpå. Bland flopparna hittar vi Kanal 5:s dyrköpta erfarenhet ”So you think you can dance” och TV3:s lördagsunderhållning ”West End Star”. TV4:s mastodontsatsning ”Stjärnor på is” fick heller ingen fortsättning.

Våren 2009 producerades 34 nya underhållningsserier, varav 18 inte syntes till i vårens tablå. Bland flopparna i fjol finns TV4:s rekorddyra produktion ”Kändisdjungeln” och ”Hjälp! Jag är med i en japansk tv-show” eller Kanal 5:s ”Charterhjältar” och ”Den rätte för Rosing”. MTG TV har haft en lite tuffare vår programmässigt efter höstens braksuccé ”Svenska Hollywoodfruar”.

– I ”Fantastiska nöjen” misslyckades vi med utförande och marknadsföring. ”Stjärnkockarna” var också en besvikelse, men där är vi nöjda med produktionen, säger MTG TV:s tillförordnade programdirektör Irene Lindblad.

TV3 har ökat antalet nya egenproduktioner från 3 våren 2008 till 13 i vår.

– Egenproduktionerna har historiskt sett varit den största rating-maskinen för TV3, så vi litar på oss själva och tar den risk-en för att växa ytterligare. Det är mycket möjligt att vi får se ännu fler framöver, säger Irene Lindblad.

Ett sätt att minska risken är att damma av gamla goda storformat – en global tv-trend i spåren av långkonjunkturen. Några exempel är TV3:s ”Superstars” och ”Blåsningen”, TV4:s ”Fångarna på fortet” och ”Robinson”, samt TV6 ”Paradise Hotel”.

– Vi har valt att inte ta tillbaka klassiker, men anammar en gammal ton på nya program. ”Wipeout” är som ”Gladiatorerna” utan gladiatorer och ett exempel på fysisk underhållning som var stor på 1980- och 1990-talet, säger Lars Beckung, programchef på Kanal 5 och Kanal 9.

Framgångsrika egenproducerade långkörare är trots allt den bästa affären för kanalerna. Här finns TV4:s ”Idol”, ”Let’s dance” och ”Talang” eller TV3:s ”Efterlyst” och ”Lyxfällan”. Kanal 5:s realitysuccé ”Färjan” fick tre säsonger och ”Ullared” får en uppföljare i höst.

Lars Beckung:

– Vi har bevisat oss och fått förtroendet att investera mer i lokalproduktioner. Våra tittare förväntar sig att vi är tidiga med nya programtrender, som med ”Wipeout”, men det bästa är att ha en mix med gamla, säkrare kort.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.